1. februar publiserte Nrk.no en artikkel om den norske klesdesigneren Siri Sveen Haaland. Hun er blitt invitert til New York Fashion Week, «for å vise en kolleksjon inspirert av rotter og livet til et holocaust-offer», skriver journalist Hanna Huglen Revheim.
Bjørn Gabrielsen, journalist i Dagens Næringsliv, reagerer på saken i et Facebook-innlegg. Han antyder at kombinasjonen av rotter og Holocaust-offer ikke kommer til å slå an i New York.
Gabrielsen får støtte av Ervin Kohn, styreleder i Det Mosaiske Trossamfund i Oslo.
– Jeg venter bare på telefonen som spør om dette er antisemittisk. DET ER IRRELEVANT. DET ER SÅ UMUSIKALSK AT MAN BARE MÅ SNU SEG VEKK, skriver Kohn med store bokstaver.
– Av og til trenger man noen ‘nei-folk’ rundt seg. Noen som kan si fra når en idé er skikkelig dårlig og helst bare bør glemmes, i hvert fall ikke sendes ned en catwalk. Så flaut og fælt, heter det i en annen kommentar.
Kleskolleksjonen følger livet til Moritz Rabinowitz, den polske jøden som flyttet til Norge og bygde opp en kjede med klesbutikker i mellomkrigstiden. Under andre verdenskrig ble han arrestert og drept av nazistene.
«Hun forteller at kolleksjonen følger livet til Rabinowitz, fra det klassiske og stilige til veien inn i konsentrasjonsleiren. Samtlige plagg er merket med små stjerner og trekanter,» skriver NRK.
Klesdesigneren håper kolleksjonen ikke vil provosere.
– Det kan være at noen mener at jeg ikke bør lage klær inspirert av dette, men jeg håper heller folk kan se kunsten i det. Jeg vil belyse at dette er en del av historien vi ikke må glemme, sier hun.
Hvis du har et designfirma med rotter i navnet, blander du ikke jøder, og aller minst Holocaust, inn i noe av dine produkter eller markedsføring. Hvis du gjør det, røper du hvem som har glemt mye av europeisk historie.
Søk på nettsiden blackrat.no avslører ikke noe om Holocaust. Det er nok lurt.