«Folk spør ikke lenger om det er trygt å reise til Israel»

Turister hilser på delfiner i Eilat. (Illustrasjonsfoto: Galit Amiel, Israeli Ministry of Tourism)

Turister hilser på delfiner i Eilat. (Illustrasjonsfoto: Galit Amiel, Israeli Ministry of Tourism)

I går var MIFF med på arbeidsmøte på Stortinget for å få direkterute med fly Norge-Israel.

Conrad Myrland

14.06.2017 12:06

Med Israel for fred (MIFF) deltok tirsdag 13. juni i et arbeidsmøte på Stortinget. Formålet var å trappe opp arbeidet med å få startet en fast direkterute med fly mellom Israel og Norge. Lederne i Israels venner på Stortinget og Norsk-Israelsk Handelskammer stod bak initiativet, og representanter for et stort flyselskap, en stor reiseoperatør til Israel og Israels ambassade deltok også.

– Folk spør ikke lenger om det er trygt å reise til Israel. De spør hvilke europeiske storbyer det er trygt å mellomlande i, sa en representant for reiseoperatøren. De hadde reisende i Istanbul da den tyrkiske flyplassen ble utsatt for et terrorangrep 28. juni i fjor. Også andre europeiske fly-knutepunkt har vært rammet av terror.

Men sikkerhet er ikke hovedargumentet når stadig flere drømmer om å fly direkte mellom Israel og Norge.

– Oslo og Lisboa er de eneste hovedsteder i Europa som ikke har direktefly til Tel Aviv, sa Israels ambassadør til Norge, Raphael Schutz, på MIFFs Israelkonferanse på Gjøvik fredag 9. juni.

– Til og med Islands hovedstad Reykjavik har nå direkterute til Tel Aviv. En mellomlanding på reisen mellom Israel og Norge har kanskje ikke så mye å si for ferieturister, men når forretningsreisende må bytte fly tar turen gjerne åtte, ni timer i stedet for fire. Da kan lengden på reisetiden være årsaken til at han velger bort å reise til Israel. En direkterute vil kunne føre til mer handel og økonomisk samarbeid, og skape et bedre forhold mellom våre to nasjoner, la han til.

Ambassadør Schutz gjentok dermed oppfordringen fra MIFF Forum i september 2016 om en fast direkterute mellom flyplassene Gardermoen og Ben Gurion. Han deltok ikke selv i møtet på Stortinget.

Mange ferieturister kan også tenke seg å unngå mellomlanding på reisen til Israel. Det viser denne lille spørreundersøkelsen på Facebook. Både på norsk og israelsk side tilbys det økonomisk støtte til nye flyruter som opprettholdes gjennom et helt år.

Men til syvende og sist er det trafikkgrunnlaget som avgjør om en rute blir bærekraftig. For å få et godt trafikkgrunnlag er det viktig å finne avgangstider som gir gode muligheter for å reise til eller fra andre norske byer enn Oslo. I tillegg vil trafikkgrunnlaget øke med Oslo som knutepunkt mellom Israel og Nord-Amerika.

Alexander Douglas, daglig leder i Norsk-Israelsk Handelskammer, har erfaring med ruteplanlegging, og er rette mann til å overbevise et israelsk eller norsk flyselskap om å sette i gang. I april varslet SAS at de vil åpne en ny rute mellom Stockholm og kystbyen Eilat i Israel fra og med vintersesongen 2017. Norwegian har allerede direkteruter fra København og Stockholm til Tel Aviv.

Nå må det være Oslos tur. Den enkleste måten å få det til er om vi alle viser flyselskapene hvor stor etterspørselen er. Hvis mange nok reiser til Israel, vil det øke sannsynligheten for at ett eller flere flyselskap starter opp en fast rute som kan bli bærekraftig året rundt.

Derfor er MIFFs klare oppfordring: Ikke vent med Israel-turen til det blir opprettet en direkterute en gang i fremtiden, men reis nå!

 

Bjarte Bjellås bidro til denne artikkelen.


Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Personsjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør