Skolebøker lærer barn å bli martyrer

I palestinske skolebøker blir elever lært opp til å være martyrer. (Illustrasjonsfoto: Kristian Buus/Flickr)

I palestinske skolebøker blir elever lært opp til å være martyrer. (Illustrasjonsfoto: Kristian Buus/Flickr)

Undersøkelse avslører urovekkende holdninger i palestinske skolebøker.

Bjarte Bjellås

04.04.2017 07:04

  • Hjelp MIFF å formidle israelernes perspektiver og rette opp det falske bildet av Israel. Bli medlem av MIFF. Alle nye som blir medlemmer i april 2017 mottar boken Israel under lupen GRATIS i velkomstpakken (veil. pris 298,-). Arabiske stater har illustrert store deler av Israels historie på propaganda-frimerker. Når filatelisten Olav Vidar Landsverk kommenterer og korrigerer propagandaen blir det en unik, spennende og lærerik reise fra britisk mandattid til i dag.

 

De nye skolebøkene som de palestinske selvstyremyndighetene (PA) har trykket opp til elevene på grunnskolen er enda mer radikale enn tidligere, ifølge en rapport utstedt av Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (IMPACT-se). Rapporten er basert på en gjennomgang av skolebøkene på første til fjerde trinn på barneskolen, og på ellevte og tolvte trinn på videregående skole.

– Til tross for lovnader fra PAs utdanningsminister er de nye bøkene faktisk enda mer radikale enn tidligere, sier Marcus Sheff, administrerende direktør i IMACT-se, til avisen Jerusalem Post om det som kommer fram i rapporten.

IMPACT-se er et forskningssenter som analyserer skolebøker og læreplaner for å se om de følger UNESCO-definerte standarder for å skape fred og toleranse. Senteret ble etablert i 1998 og har base i Jerusalem. I undersøkelsen ble det avdekket at det var et enda mindre budskap om fred og toleranse i skolebøkene enn tidligere. For i de nye skolebøkene lærer elevene om det å bli martyrer og avvise forhandlinger, samtidig som bøkene demoniserer og fornekter staten Israels eksistens.

– Dette er klare bevis på en strategi om å radikalisere unge palestinere, utviklet og implementert av det palestinske utdanningsdepartementet, forteller Sheff.

Rapporten viser til en rekke eksempler på radikalisering. For eksempel i en skolebok for tredjeklasse er det en illustrasjon av en hel klasse som ser bort på en tom pult i klasserommet. På den tomme pulten står teksten “martyren”. Et annet eksempel er fra en mattebok i fjerde klasse. Der blir elevene bedt om å regne ut hvor mange martyrer som døde i de to intifadaene til sammen. Sammen med spørsmålet er det også et bilde av et gravfølge med kister drapert i det palestinske flagget.

– Det mest urovekkende med denne læreplanen er holdningen til de palestinske selvstyremyndighetene/PLO/Fatah om at tiåringer kan ofres og ideen om at hele Israel tilhører palestinerne og at alle israelere er onde, står det i rapporten.

Til tross for mange dystre funn i skolebøkene var det også noen positive funn. Blant annet står det i skolebøkene at nasjonale institusjoner og autoriteter skal respekteres og at islam ikke skal brukes som et radikalt politisk redskap.

Jødenes tilknytning til Jerusalem og Israel er derimot helt utelatt fra skolebøkene.

– Strategien med vold og press [i stedet for forhandlinger] fremmes som det mest effektive tiltaket for å oppnå palestinske mål, fastslår IMPACT-se i rapporten sin.

Også på palestinske skoler drevet av UNRWA er det flere ganger avdekket jødehat og terrorhyllest i skolebøkene, i klasserommet og blant de ansatte på skolene.

Elevene ser bort på en tom skolepult hvor det står "martyren". (Foto: Utdrag fra læreboka)

Elevene ser bort på en tom skolepult hvor det står “martyren”. (Foto: Utdrag fra læreboka)


Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Personsjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør