Lasten fra Estelle utgjorde mindre enn 1 prosent av daglig leveranser til Gaza

To dager etter at skipet Estelle forsøkte å bryte den lovlige sjøblokaden av Gaza ble lasten overført til palestinske myndigheter. Lasten utgjorde mindre enn 1 prosent av daglige leveringer gjennom grensestasjonen Kerem Shalom.

I uken fra 14. til 20. oktober 2012 ble varer i 1.672 lastebiler overført til Gaza-stripen. Lasten fra Estelle fikk plass i 3 lastebiler.
I uken fra 14. til 20. oktober 2012 ble varer i 1.672 lastebiler overført til Gaza-stripen. Lasten fra Estelle fikk plass i 3 lastebiler.

Estelle ble bordet da skipet forsøkte å bryte den lovlige sjøblokaden av Hamas-regimet på formiddagen lørdag 20. oktober. Straks skipet kom i havn i Ashdod samme kveld, begynte personell fra de israelske forsvarsstyrkene å kontrollere lasten.

Generalmajor Eitan Dangot, som er sjefskoordinator for israelske myndigheters aktiviteter i territoriene, gikk i forhandlinger med palestinske selvstyremyndigheter for å avklare hva som skulle skje med lasten. PA ønsket å bruke skipets sementlast til å utvikle den palestinske siden av grensestasjonen Kerem Shalom. Resten av lasten ble levert til United Nations Relief and Rehabilitation Administration (UNRRA).

Mandag 22. oktober ble lasten fra Estelle overført til tre lastebiler og overført til PA og UNRRA. Lasten utgjorde mindre enn 1 prosent av den gjennomsnittlige varemengden som daglig går fra Israel til Gaza gjennom grensestasjonen Kerem Shalom, opplyser Cogat (israelske myndigheters koordineringskontor for aktivitet i territoriene). I tillegg er Gaza som  kjent rikelig forsynt gjennom tunneler fra Egypt. Hamas, som kontrollerer området, skaffer mye av sine inntekter fra skattlegging av denne vareflyten.

I uken 14. til 20. oktober ble varer som fylte 1.672 lastebiler lastet av på Kerem Shalom. Dette tilsvarte 43.243 tonn med varer til Gaza-stripen, opplyser Cogat i sin siste ukerapport.

Tallene bekrefter nok en gang at Ship to Gaza ikke handler om humanitær bistand, men om å skape provokasjoner med Israel og bane vei for skip som kan levere våpenlaster til Hamas.

Les flere saker om Estelle og provokatørene som var ombord.

 

Forrige artikkelValget vil koste 400 millioner kroner
Neste artikkel14 prosent av israelerne sliter med depresjon
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Conrad Myrland (f. 1979) er daglig leder og ansvarlig redaktør i MIFF. Han utviklet nettstedet på sin fritid fra januar 2001 til juli 2007. Fra august 2007 har Myrland arbeidet fulltid for MIFF. Myrland har utdannelse i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Stavanger og internett-studier ved Curtin University of Technology, Perth, Australia. I perioden 2001-2005 var han fungerende redaktør, deskansvarlig og journalist i lokalavisen Solabladet. Myrland har vært medarbeider for MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus siden 1995.