Gilbert er ikke sannhetsvitne om det som skjer utenfor sykehuset

MIFF har gjentatte ganger påpekt at Mads Gilbert sprer ukorrekt informasjon om det som skjer i Gaza. Det vekker opprør hos noen at vi gjentar dette nå, men vår konkrete kritikk av Gilbert har ingen klart å motbevise.

MIFF har aldri hevdet at Mads Gilbert lyver om Israel, men vi har påpekt at det ikke finnes spor av hans påstander i en lang rekke andre kilder. (Skjermdump fra Dagbladet.no 19. juli 2014)
MIFF har aldri hevdet at Mads Gilbert lyver om Israel, men vi har påpekt at det ikke finnes spor av hans påstander i en lang rekke andre kilder. (Skjermdump fra Dagbladet.no 19. juli 2014)
 
Israel er 71 år! Gi din støtte til jubilanten og ta avstand fra de som vil boikotte, ødelegge og utslette! Det er MIFFs medlemmer som gir deg gratis og annonsefrie oppdateringer på miff.no. Bli med på laget!
Klikk her  for å bli medlem av MIFF for kun fra kr. 4,- per uke


Lørdag rykket MIFF inn i helsides avisannonser i Aftenposten, Dagbladet og Dagsavisen, og mandag kommer annonse i Nordlys. Under et bilde av legen Mads Gilbert hadde vi skrevet følgende bildetekst:

Mads Gilbert har kommet med flere grove beskyldninger mot Israel som er dokumenterbart feil. Det samme gjelder Sidsel Wold i NRK. Les mer på miff.no.

Dagbladet har gitt annonsen og kritikken av Gilbert stor redaksjonell plass, og intervjuet både undertegnede, SV-leder Audun Lysbakken og Mads Gilbert selv.
Ikke overraskende avviser Gilbert MIFFs påstander. Ifølge Dagbladet kaller han dem for “utrolig tynt skvip” og “en pinlig forestilling i krigspropaganda”.

Lysbakken skrev på Twitter lørdag morgen: «Mens Mads Gilbert redder liv i #Gaza velger @miffno å henge ham ut i avisannonser her hjemme. Eier dere ikke skam?»

Men MIFFs påstander står støtt. Vi har berømmet Gilberts humanitære bistand, men kritisert ham for å presentere faktafeil. Blant annet har vi kritisert ham for en SMS han skrev under forrige Gaza-krig, på ettermiddagen 4. januar 2009: “De [israelerne] bombet [det] sentrale grønnsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde. 20 drept.” Denne SMS-en skapte raskt krigsoverskrifter i de store mediene i Norge, og rapportene om episoden var i stor grad med på å forme den norske befolkningens innstilling til krigen. Det var denne SMSen som ble gjengitt på eksamen 28. mai!

Man skulle tro at en slik dramatisk bombing av et sivilt mål i ettertid ville blitt omtalt i en av de større Israel-kritiske rapportene som ble skrevet i etterkant av krigen; Goldstone-rapporten, Amnestys eller B’Tselems rapport, men det har den ikke blitt. Selv ikke i rapporten til Palestinian Centre for Human Rights blir den nevnt. B’Tselems omfattende oversikt som inneholder navn, alder og dato for 1369 drepte, samt hvor og hvordan de ble drept, har ikke spor av hendelsen, avslørte MIFF i en artikkel 19. juni 2014. [Her finner du også de aktuelle lenkene til rapportene.]

TV2-journalisten Fredrik Græsvik hevder på Facebook at MIFF har gjort dårlig research når vi avviser at bombingen kan ha funnet sted, siden de palestinske helsemyndighetene 3. januar rapporterte om en slik bombing av det sentrale grønnsaksmarkedet. Ifølge denne rapporten, som skal ha blitt verifisert av hjelpearbeidere og FN, ble minst 17 drept og 130 såret.

- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -

Men her er det noe som ikke stemmer. Hvis palestinske helsemyndigheter (på Gaza var disse under ledelse av Hamas) meldte om en slik bombing 3. januar, skrev Gilbert 4. januar at den fant sted “for to timer siden”. Selvsagt kan Gilbert ha misforstått når episoden fant sted, dette kan i så fall forklares med at 4. januar dessverre var en svært blodig dag med over 100 drepte.

MIFF har gått nøye igjennom B’Tselems rapport for både 3. og 4. januar, uten å finne spor av bombingen av grønnsaksmarkedet. Ifølge rapporten ble 34 palestinere drept 3. januar, deriblant syv i Gaza by. Fem av de syv er omtalt som stridende. Med bakgrunn i disse tallene er en bombing av grønnsaksmarkedet utelukket. 4. januar ble 48 drept i Gaza by, deriblant 13 stridende og tre helsepersonell som befant seg sammen med stridende. Blant de øvrige 32 står det i rapporten at palestinske kilder har omtalt noen av dem som stridende, men at B’Tselem ikke har kunnet fastslå at dette stemmer. Det er grunn til å tro at flere av de 32 var nettopp det; Hamas sendte mange ut i striden i sivil. Andre ble drept fordi de kom i kryssilden, noen som følge av at raketter var skutt opp like ved hjemmet deres. I omtalen av omstendighetene rundt hvordan disse 32 personene døde, finnes ikke spor av noen bombing av grønnsaksmarkedet.

Så hva skal vi tro på: Hamas’ helsemyndigheter og FN-medarbeidere/hjelpearbeidere som rapporterte at grønnsaksmarkedet ble bombet 3. januar, Gilbert som meldte at en slik bombing fant sted 4. januar, eller de fire rapportene som på tross av knallhard kritikk mot Israel ikke har nevnt bombingen med et ord?

Som MIFF kunne avsløre 19. juni, ble det de første dagene av januar 2009 sirkulert en video på Gaza-stripen med påstand om angrep på et grønnsaksmarked. Denne videoen viste seg imidlertid å være falsk. For det første var videoopptaket fra 23. september 2005, for det andre viste den ettervirkningene av at Hamas-raketter eksploderte blant sivile under en demonstrasjon. 19 palestinere ble drept og omkring 80 skadet i denne eksplosjonen i september 2005. Det kan være en ren tilfeldighet at disse tallene ligner så mye på tallene til Mads Gilbert. Eller kan han ha blitt fortalt hva som skjedde utenfor Shifa-sykehuset av noen som har trodd propagandafilmen som verserte de første dagene av januar 2009?

Svaret på hvem vi skal tro ser også ut til å finnes i uttalelser fra Hamas under og i etterkant av krigen. Hamas hevdet under krigen at det var mange sivile og få stridende blant de drepte, mens de gradvis endret forklaring de to årene som fulgte. Under krigen var det viktig for Hamas’ å overbevise verden om at mange av de drepte var sivile. Men etter hvert som Hamas fikk kritikk fra sivilbefolkningen i Gaza ble det viktig for Hamas å vise at det ikke bare var de sivile som hadde lidd store tap, men at dette også gjaldt Hamas. Uttalelser Hamas’ innenriksminister Fathi Hamad ga til London-avisen Al-Hayat 1. november 2011 viser dette. Han presenterte da tapstall som langt på vei var i tråd med IDFs tall: Opptil 700 av de drepte under Gaza-krigen var stridende. Ifølge IDF var tallet 709, av totalt 1166 drepte.

Denne saken bør være en påminnelse om hvor viktig det er å sjekke sine kilder. I dette tilfellet viste informasjonen seg å være feil, selv om både palestinske helsemyndigheter, FN-medarbeidere på stedet og hjelpearbeidere bekreftet den. Hvis man ikke klarer å avdekke hvilke kilder de ulike aktørene støtter seg til, må informasjon behandles med forsiktighet og forbehold. Det er sagt at Mads Gilbert har øyne i Gaza. I den grad dette stemmer har han disse inne på Shifa-sykehuset, hvor han gjør en uvurderlig innsats som lege. Men noe sannhetsvitne til hendelser utenfor sykehuset, er han ikke.

Alle journalister med grunnleggende kunnskap om kildekritikk forstår dette.

Forrige artikkelNetanyahu kritiserer Erdogans antisemittiske uttalelser
Neste artikkelHvem bryr seg mest om palestinerne på Gaza-stripen?
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Personsjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Morten Fjell Rasmussen ble første gang valgt som styreleder i MIFF 28. juni 2008.