Selvkjørende biler kommer til Israel

Israelske Mobileye leder an i utviklingen av førerløse biler.

Amnon Shashua demonstrerer førerløs bil (Foto: Skjermdump fra Youtube)
Amnon Shashua, som grunnla Mobileye, demonstrerer en førerløs bil. (Foto: Skjermdump fra Youtube)
MIFF trenger flere medlemmer for å bekjempe Israelhat og jødehat. Klikk her og bli medlem gratis ut året.

Det israelske samferdselsdepartementet har startet planlegging for hvordan Israel skal bli et av verdens fremste land innen selvkjørende biler.

Yedioth Aharonoth meldte 21. mars 2016 at en styringsgruppe er utnevnt og har fått i oppgave å lage en plan for hvordan lover, regler, budsjetter og infrastruktur skal tilpasses den nye teknologien.

På det første møtet i mars deltok 30 representanter fra Transport-, Justis-, Finans-, og Miljø-departementene, i tillegg til ledere fra tolletaten, statsministerens kontor, elektrisitetsetaten og fra forskningsmiljøene.

Et selskap som har kommet langt i utviklingen av selvkjørende (også kalt autonome) biler, er israelske Mobileye.

Dette selskapet ble startet i 1999 av israeleren Amnon Shashua. I sin akademiske forskning ved det hebraiske universitetet i Jerusalem utviklet han en teknisk løsning for et system som optisk kunne oppdage andre kjøretøy ved hjelp av et kamera og programvare-algoritmer på en prosessor. Hensikten var å hjelpe føreren av kjøretøyet og dermed forhindre kollisjoner eller begrense skader.

Sammen med kollega Ziv Aviram opprettet han en forsknings- og utviklingsavdeling i Jerusalem der de videreutviklet algoritmene. Den første elektronikkbrikken ble kalt EyeQ. I 2008 lanserte de EyeQ2, og nå er det tredje generasjon av brikken som er i bruk. Fjerde generasjon blir satt i produksjon i 2018.

Amnon Shashua holder opp elektronikkbrikken EyeQ (Foto: Skjermdump fra Youtube)
Amnon Shashua holder opp elektronikkbrikken EyeQ (Foto: Skjermdump fra Youtube)

Teknologien er gradvis blitt mer avansert og med flere egenskaper. Her er en artikkel fra 2010 som forteller om modellen C2-270 T.

Mobileye tolker den visuelle informasjonen og kan dermed forutse mulige kollisjoner med andre kjøretøy, fotgjengere, dyr, søppel eller andre hindringer i veibanen. Ved behov vil sjåføren bli varslet både med lys og lyd slik at han eller hun får tid til å unngå kollisjon.

Mobileye kan også lese skilt og veimerkingen, og ved kjøring i mørket, kan bilens fjernlys automatisk endres til nærlys når et motgående kjøretøy nærmer seg.

Siden 2007 har Mobileyes EyeQ-brikke og programvare blitt integrert i nye bilmodeller, først som ekstra- og senere som standardutstyr.

Ifølge Mobileyes nettside har rundt 3,3 millioner kjøretøy blitt utstyrt med deres teknologi og i 2016 skal 237 bilmodeller fra 20 bilprodusenter være utstyrt med løsningen. BMW, Volvo, Kia, Hyundai, Opel, Ford og Tesla er noen av dem.

Teknisk Ukeblad skrev i en artikkel publisert 30. oktober 2015 at Mobileyes varslingssystem har fått drosjesjåfører i Stavanger til å endre kjørestil som har halvert antall farlige situasjoner.

I delstaten Washington i USA har 38 busser fått påmontert Mobileyes kameraer i et forskningsprosjekt for å finne ut hvordan teknologien har fungert og med et estimat for hvor mye penger som har blitt spart på å ha unngått kollisjoner.

Mobileyes teknologi vil trolig også medføre at færre syklister omkommer etter å ha vært i bussens blindsone. En ny undersøkelse viser nemlig at to av ti dødsulykker på sykkel skjer fordi syklisten befant seg i kjøretøyets blindsone.

I Storbritannia bestemte den politiske ledelsen i Ealing, en bydel på den vestlige siden av London, i 2015 at alle kommunens lastebiler skulle utstyres med Mobileyes teknologi etter et vellykket seks måneder langt prøveprosjekt.

Utviklingen går nå fort mot førerløse biler. For eksempel har Tesla Motors i modellserien Model S, fra 2015, tatt et langt steg mot førerløse biler ved å bruke Mobileyes teknologi.

Ved å aktivere funksjonen Autopilot kan Teslas bil selv ta seg av svært mye av kjøringen. Den kan for eksempel styre hastigheten ved å lese trafikkskilt og trafikken. Teknologien kan selv styre bilen innenfor et kjørefelt, eller få bilen til å skifte felt bare ved at sjåføren trykker ned eller opp hendelen for blinklyset. Bilen kan også finne ledig parkeringsplass og lukeparkere automatisk. Her er en video som demonstrerer Autopilot i praktisk bruk.

CNN hadde i september 2015 en reportasje der journalist Samuel Burke fikk testkjøre en førerløs bil utstyrt med Mobileyes teknologi på vanlige veier i Israel. Han kunne fortelle at mange bilprodusenter kappes om å være først med å introdusere på markedet en fullt ut selvkjørende bil. Blant de som har valgt å satse på det israelske selskapets teknologi er Tesla, Volvo, GM, Audi, BMW og åtte andre produsenter.

Demonstrasjon av selvkjørende bil i Israel.

 

 

 

Forrige artikkel– Jeg jobber for å få i gang en virkelig fredsprosess
Neste artikkelLaveste arbeidsledighet på 33 år
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Geir Knutsen kom første gang til Midtøsten som FN-soldat i Libanon i 1984. Til sammen har han bodd i Libanon og Israel i over fire år. Han har vært medlem i MIFF siden 1988. Høsten 2013 begynte han i en deltidsstilling i MIFF og i full stilling fra januar 2016.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -