Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Oppklarer misforståelser om sjekkpunkter og kontrollposter

Kontrollpost mellom Betlehem og Jeriko (Illustrasjon: Paolo Cuttitta, flickr.com)
Kontrollpost mellom Betlehem og Jeriko (Illustrasjon: Paolo Cuttitta, flickr.com)
IDF oppklarer myter og misforståelser om israelske kontrollposter og midlertidige sperringer på Vestbredden.

Det israelske forsvarets pressekontor har publisert en artikkel hvor de oppklarer misforståelser som de mener er utbredt i internasjonale medier. Er det slik at sjekkpunktene og kontrollpostene er opprettet for å reduserte palestinernes bevegelsesfrihet? Er det et umenneskelig kontrollregime? Bidrar sjekkpunktene og kontrollpostene til å forhindre terrorangrep?

 

Redder liv

Det er 40 kontrollposter (crossingsmellom områder som er kontrollert av de palestinske selvstyremyndighetene og områder som er kontrollert av Israel. Noen er for persontrafikk, andre er for varetransport. Palestinere som skal på jobb i Israel må ta seg gjennom disse kontrollpostene.

I tillegg er det for øyeblikket 12 sjekkpunkter strategisk plassert rundt på Vestbredden, hvor israelske soldater kan sjekke kjøretøy når trusselbildet tilsier at det er nødvendig. Antallet sjekkpunkter er redusert fra 40 i juli 2008 til 12 i oktober 2012.

– Vi bruker disse 12 sjekkpunktene når vi får advarsel om en umiddelbar trussel, forklarer Barak Raz, talsmann i IDF.

Kontrollpostene og sjekkpunktene har bidratt til å redusere terror fra Vestbredden til et minimum. År 2012 var det første året siden 1973 (!) at ikke en eneste sivil israeler ble drept i et angrep fra Vestbredden. Slike tall står i sterk kontrast til intifadaens verste år, da 47 terrorangrep drepte 452 israelske sivilister! IDF gir innføringen av kontrollposter på Vestbredden og sikkerhetsbarrieren mye av æren for denne trenden. Det gode sikkerhetssamarbeidet med PA etter Yasser Arafats bortgang har også bidratt.

– Palestinerne har innsett at veien til terror ikke fører noe sted. Vi kan forklare denne relative roen på tre måter: Reduksjonen av militær tilstedeværelse under de rutinemessige sikkerhetstiltakene, en effektiv anti-terror-strategi og et klart økonomisk incentiv til palestinerne om å beholde roen. Ved å redusere antallet kontrollposter, kan vi tilby mye større bevegelsesfrihet og derfor forbedre de økonomiske forholdene og dermed også sikkerhetssituasjonen, sier Raz.

– Sjekkpunktene har blitt brukt som en metode for å filtrere ut og forhindre terrorangrep, før det som ville vært palestinske angripere får muligheten til å komme seg inn i Israel. Som en følge av fryktelige metoder som når kvinnelige selvmordsbombere gjemmer eksplosiver under klærne, eller bruken av ambulanser for å skjule og transportere terrorvåpen, har rutinesjekkene blitt intensivert, forklarer forsvaret.

 

Den siste barriere

Det er særlig i håndteringen av persontrafikken ved kontrollpostene at Israel de siste årene har fått internasjonal kritikk.

I sin nettartikkel beskriver IDF hvordan palestinere som skal få innreisetillatelse til Israel må gjennom det de kaller en «enkel prosess». Her er punktene som palestinerne må gjennomgå:

– For å motta innreisetillatelse må palestinerne først motta en biometrisk kort ved et av de 31 israelske såkalte COGAT-kontorene på Vestbredden. Fem minutter etter å ha levert søknaden mottar brukeren kortet.
– Deretter må de sende en søknad til det palestinske samarbeidskontoret med Israel, som deretter kontakter israelske myndigheter. Det finnes 74 ulike typer søknader, alt etter hva som er målet med reisen. De aller fleste får godkjent denne søknaden innen 24 timer.
– Nå kan palestinerne reise inn til Israel gjennom grenseovergangene, på samme måte som vi må gjennom sikkerhetskontroller på flyplassene: Alt metall og alle vesker og liknende må gjennom en scanner, mens palestinerne selv må gjennom metalldetektorer. Når det er unnagjort avgir de fingeravtrykk og viser papirene som i en passkontroll.

– Dersom alt går bra, er det ikke noen kontakt mellom palestinerne [som passerer] og israelske soldater, skriver IDF. Ved noen kontrollposter er persontrafikken stor i rushtrafikken, og det kan derfor oppstå køer med lengre ventetid. Dette er heller ikke uvanlig å se på internasjonale flyplasser, påpeker IDF.

Kontrollpostene fungerer som en siste barriere for å stanse terrorister eller våpen på vei inn i Israel. Bare i 2012 registrerte militærpolitiet 475 forsøk på å smugle våpen og 1.147 forsøk på å komme inn i Israel med falske identifikasjonskort. En rekke terrorforsøk og forsøk på smugling av eksplosiver blir også avdekket her.


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart