Israel og EU enige om ny luftfartsavtale

Et transportfly fra El Al. (Illustrasjonsfoto: curimedia, flickr.com)
Et transportfly fra El Al. (Illustrasjonsfoto: curimedia, flickr.com)

Israel og EU har endelig avsluttet forhandlingene om en ny omfattende luftfartsavtale, som gradvis skal åpne opp og integrere de forskjellige markedene, styrke samarbeid og tilby nye muligheter for flyselskap og forbrukere.

Siden desember 2008 har det pågått åtte runder med forhandlinger. De to partene ble enige på torsdag om å utvikle en felles luftfartssone mellom Israel og EU, forteller Yedioth Aharonoth. Avtalen kommer til å gi flere reisemuligheter, flere direkte flyavganger og ikke minst økonomisk fordeler for begge parter.

– Den omfattende luftfartssavtalen som ble avtalt i Tel Aviv i dag er meget viktig for videre å styrke de generelle økonomiske bånd og handels- og turistrelasjoner mellom Israel og EU. Israel er en nøkkelpartner for EU og avtalen kommer til å styrke luftfartsforbindelsene mellom de to partene og etablere et høyt nivå av regulatorisk samarbeid, sier EUs transportkommisjonær, Siim Kallas.

 

Flere og billigere flyavganger

Som et resultat av avtalen kan flyselskap fra EU ha direktefly til Israel fra overalt i EU, mens israelske flyselskap kan ha avganger til flyplasser over hele EU. Lufttransportmarkedet mellom EU og Israel kommer til å bli åpnet opp gradvis, slik at innen sommeren 2017 kommer markedet til å være helt åpent uten noen restriksjoner på antall ukentlige flyavganger mellom Israel og EU.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tankegangen bak den gradvise åpningen av markedet er å oppfordre et større antall direkte flyavganger fra Israel til flere destinasjoner i Europa med lavere pris, samtidig som man redusere flyavgiftene til Israel for de europeiske reisende.

Den forventede økte turismen begge veier regner man med også kommer til å skape nye jobber og flere økonomiske fordeler for begge sider. Den gradvise implementeringen av avtalen vil gi selskapene både i Israel og EU tid til å forberede seg til den økte arbeidsmengden.

 

Israel kommer til å adoptere EUs lovverk

Avtalen har også som mål å integrere Israel inn i et videre felles luftfartsområde med EU. Israel kommer til å igangsette regelverk og standarder som er likt EUs luftfartsreguleringer på en rekke områder, slik som luftfartssikkerhet, miljø, forbrukerbeskyttelse, konkurransespørsmål og flytrafikkadministrasjon for å nevne noen.

Avtalen kommer til å erstatte de tosidige luftservicesavtalene mellom EUs medlemsland og Israel. Liknende omfattende avtaler er allerede blitt undertegnet med Marokko, Jordan, Georgia, Moldovia og landene på vestlige Balkan. EU holder på å forhandle med Ukraina og Libanon, og regner med å gå inn i forhandlinger med Aserbajdsjan og Tunisia.

I 2010 gikk antall passasjerer som reiste mellom EU og Israel opp med 13,4 prosent i forhold til 2009. Totalt reiste 6,75 millioner passasjerer.

EU er det viktigste luftfartsmarkedet for Israel og bestod av 57 prosent av planlagte internasjonale flyavganger til og fra Israel. Israel er også et viktig flyfartsmarked for EU, med et stort potensial for vekst. I dag finnes det direktefly mellom Israel og 16 av EUs medlemsland.

 



Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag