Danske elever kan ikke stole på det de lærer om Israel på skolen

Israel blir systematisk stilt i et negativt lys, palestinske myndigheter og organisasjoner blir fritatt for ansvar.
Danske elever kan ikke stole på det de lærer om Israel på skolen. (Illustrasjonsfoto: Stefano Corso, flickr)
ISRAEL ER UNDER ANGREP!

Det er bare én konklusjon man kan trekke av de to rapportene som Med Israel for fred (MIFF) publiserer i dag: Danske elever kan ikke stole på hva de lærer om Israel på skolen.

Dan Harder dokumenterer grundig, i en 48 siders rapport, at Alineas online-undervisningsmateriale gir elevene et falskt bilde av den israelsk-palestinske konflikten. Her blir tusenvis av 8. klassinger offer for massiv historieforfalskning og anti-israelsk propaganda.

– Materialet er helt uegnet til undervisning, og det må anbefales at man slutter å bruke det inntil det erstattes med materiale basert på reelle historiske fakta, konkluderer Harder.

Hans Knudsen har gjennomgått gymnasboken «Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion». Han påviser en rekke faktafeil og misvisende fremstillinger i en 26 siders rapport.

– Boken er tydelig preget av en ensidig skjevhet til fordel for den palestinske siden, både i utvalg, ordbruk og språktone. Det er tydelig forskjell i motivfortellingen. Israelske handlinger vurderes generelt ut fra en negativ intensjon, mens palestinske handlinger motsatt vurderes enten positivt eller unnskyldende for palestinske motiver, skriver Knudsen.

MIFF vil uttrykke en stor takk til Dan Harder og Hans Knudsen for det møysommelige arbeid de har gjort med å analysere skolebøkene.

MIFF har i dag sendt rapportene på e-post til utdanningsmyndighetene og til relevante politikere. Vi kommer til å bruke et femsifret beløp på å gjøre rapportene kjent gjennom sosiale medier. Hvis du vil støtte dette informasjonsarbeidet, ber vi deg gi en gave til MIFFs arbeid. De første oppstartsårene finansierer MIFF Norge arbeidet i Danmark, så du kan gi din gave via Vipps til 39881 eller kontonr. 78770654539.

Vi vil oppmuntre alle, ikke bare MIFF-medlemmer, men alle som ønsker sann formidling om Israel i dansk skole, til å dele rapportene i sosiale medier, snakke om dem med venner og familie, tipse lærere, skrive leserbrev etc.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer om skolebøker

Rapporten til Harder og Knudsen samsvarer med analyser som MIFF har gjort i Norge.

Høsten 2019 analyserte MIFF en bok brukt i ungdomsskole og en bok brukt i videregående. Det var en serie alvorlige feil og mangler. Vi sendte e-post om feilene vi fant til om lag fire hundre videregående skoler og over tusen ungdomsskoler over hele landet.

Feilene i skolebøkene føyer seg inn i et mønster. I en nylig publisert masteroppgave ble det påvist en konsekvent anti-vestlig holdning i norske lærebøker. Studien bekrefter hva MIFF har påpekt i flere tiår – at jødenes historie i arabiske land er blitt skjønnmalt i Norge. Med enkelte få unntak ble jødene systematisk diskriminert og undertrykt. Muslimenes kategorisering av jøder som dhimmier er en rot til konflikten som fortsatt pågår. I løpet av de siste 80 årene har antallet jøder i den arabiske verden blitt redusert fra om lag én million til under fem tusen.

I en rapport fra februar 2019 påviste MIFF at nyhetsbyrået NTB nevner Israel i saker om krigsforbrytelser 14 ganger oftere enn antallet ofre for statsbasert vold skulle tilsi. Det er ikke bare norske og danske skolebøker som må revideres. Vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i palestinsk grunnskole. – Ekstreme nasjonalistiske og islamistiske ideer får mer plass enn før, inkludert i matematikk og naturfagene, viser en ny rapport. MIFF har publisert over førti av de groveste eksemplene med nøyaktige sidereferanser.

Det er superenkelt å gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Klikk bildet og gi en gave med din mobiltelefon på noen få sekunder. Belastes din neste mobilfaktura.       


Du kan også gi en gave med å sende kodeordet GAVE med SMS til 1948. Standard 250 kroner, skriv eventuelt annet beløp etter GAVE i meldingen. 

Ingen artikler å vise