Norske medier sprer ukritisk blodanklager mot Israel

Nok en gang blir Israel feilaktig beskyld for dødsfallet til en palestinsk baby.

Bergens Tidende var et av mange norske medier som spredte historien om at israelske bomber hadde drept en mor og en baby. (Foto: Faksimile)
Bergens Tidende var et av mange medier som i helgen spredte historien om babydødsfallet. (Foto: Faksimile)
Denne artikkelen er en gave til deg fra medlemmene i Med Israel for fred (MIFF). Hvis også du blir medlem, kan vi nå ut med sannheten om Israel til enda flere. Er du medlem allerede, håper vi du vil verve en venn nå. Klikk her for å gå til registreringsskjema. Medlemskap er gratis ut året!

I mai i fjor, under de store protestene ved Gaza-grensen, skrev flere norske medier at en palestinsk baby var drept etter å ha blitt utsatt for tåregass fra israelske soldater. Saken ble først sendt ut fra nyhetsbyrået NTB og spredte seg raskt i norske medier. Kilden til saken var helsemyndighetene på Gaza, som drives av Hamas. Mediene tok likevel ingen forbehold i dekningen sin.

«Jenta ble eksponert for gassen under de blodige sammenstøtene», slo NRK fast. Også organisasjoner som Redd Barna hang seg på nyheten. – Drap på barn kan ikke rettferdiggjøres, sa Redd Barnas landsjef i Palestina, Jennifer Moorehead, i en artikkel hvor de samme anklagene ble rettet mot Israel.

En uke senere begynte historien å slå sprekker. Helsemyndighetene på Gaza fjernet babyen fra listen over dødsfall i forbindelse med protestene. Senere ble det kjent at Hamas hadde betalt familien 18.000 kroner for å lyve om dødsårsaken. Barnet hadde dødd av en medfødt sykdom, men Hamas så på dette som en mulighet til å spre en blodanklage mot Israel – med god hjelp fra internasjonale og norske medier. Og det lykkes de med. Nok en gang ble Israel fordømt og fremstilt som babymordere. Rødt-politiker Mads Gilbert var en av mange som ukritisk spredte løgnen videre til tusenvis av nordmenn.

Noen medier skrev rettelser om at barnet hadde dødd av naturlige årsaker, men dette fikk på langt nær så stor oppmerksomhet som de opprinnelige anklagene. Mange medier, deriblant NRK, har fortsatt de falske anklagene liggende ute i sine artikler – snart ett år etter at anklagene ble tilbakevist.

Den falske nyheten fra mai i fjor ligger fortsatt ute på NRK.no.

Nå ser norske medier ut til å ha gått på limpinnen igjen. Nok en falsk nyhet blir spredt som ild i tørt gress i norske medier. Nok en gang sprer mediene en blodanklage fra Hamas ukritisk og tilsynelatende uten særlig kildekritikk. Nok en gang blir Israel – feilaktig – beskyldt for å drepe en palestinsk baby.

«Mor og baby drept på Gazastripen» ble i helgen hovedoppslag i en lang rekke norske medier. Islamistene på Gazastripen sendte over 700 raketter mot den israelske sivilbefolkningen i løpet av 48 timer. Det israelske forsvaret svarte med å bombe flere hundre militante mål på Gaza. I forbindelse med kamphandlingene ble en kvinne og en 14 måneder gammel jente drept, da huset deres ble truffet av en rakett. Israel fikk raskt skylden for angrepet. Som tidligere var kilden de Hamas-drevne helsemyndighetene på Gaza.

«Helsedepartementet i Gaza by opplyste lørdag kveld at 14 måneder gamle Saba Abu Arar og 37 år gamle Falestine Abu Arar ble drept i et israelsk luftangrep», skrev blant andre Stavanger Aftenblad. Saken var sendt ut av nyhetsbyrået NTB og fikk stor oppmerksomhet i norske medier. At fire sivile israelere var drept i de kraftige rakettangrepene mot Israel druknet langt nede i teksten. Hovedfokuset var den drepte palestinske babyen.

Først etter en stund begynte historien å slå sprekker. Det israelske forsvaret avviste at de hadde noe med angrepet å gjøre. Forklaringen deres snudde helt om på historien og narrativet. Kvinnen og barnet ble drept av en rakett fra Hamas eller Islamsk jihad, som landet inne på Gaza og drepte en av deres egne. Nå har terrorgruppen Islamsk Jihad erkjent at det var en av deres raketter som feilaktig drepte den palestinske kvinnen og babyen.

MIFF tok kontakt med NTB og flere norske medier for å få dem til å rette opp i saken. I en epost skrev NTBs vaktsjef Nils-Inge Kruhaug: «Straks den israelske versjonen kom, ble den gjengitt i vår hovedsak – først kl. 9.55 i dag, deretter i senere versjoner kl. 11.44, kl. 13.04 og nå 13.50». Men som vanlig fikk ikke rettelsene i nærheten av den samme oppmerksomheten. En rekke medier fikk heller aldri med seg rettelsen. Dermed var skaden allerede skjedd. Mange nordmenn satt igjen med et inntrykk av at Israel hadde drept en baby. I kommentarfelt og i sosiale medier kommer igjen fordømmelsene.

Hvorfor fortsetter norske medier å ukritisk bruke helsemyndighetene på Gaza, altså Hamas, som kilde? Man skulle tro de hadde lært noe av den forrige blemmen. Vil de lære noe denne gangen tro? Som det engelske uttrykket sier: Fool me once – shame on you. Fool me twice – shame on me.

MIFF har tidligere skrevet om hvordan NTB bruker løgn i blodanklager mot Israel.

Forrige artikkelSJOKKFILMEN: I København ble tusenvis oppmuntret i drømmen om å se israelere døde
Neste artikkelIron Dome stanset 86 prosent av terror-rakettene
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Bjarte Bjellås ble journalist i MIFF fra 1. januar 2017. Etter journaliststudier jobbet han i Fædrelandsvennen og Vennesla Tidende.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -