FN: – Israel slipper inn 283 vogntog til Gaza DAGLIG

Ikke la deg lure av propagandaen om Gaza-blokaden. Det strømmer inn med varer til Gaza gjennom israelske grensestasjoner.

Lastebiler med varer på vei inn i Gaza ved grenseovergangen Kerem Shalom. (Illustrasjonsfoto: IDF)
Lastebiler med varer på vei inn i Gaza ved grenseovergangen Kerem Shalom. (Illustrasjonsfoto: IDF)
 
Støtter DU det jødiske folkets rett til et nasjonalt hjemland? Klikk her for å bli medlem av MIFF fra kun kr. 4,- per uke

I disse dager hører du mye om blokaden av Gaza-stripen.

Blokaden av Gaza er først og fremst en sjøblokade. Den ble erklært lovlig i en FN-rapport allerede i 2011Å heve den lovlige sjøblokaden av Gaza vil sette både israelske og palestinske liv i fareForestillingen om en blokade ved grensen til Israel er en myte. Til og med Hamas-leder Ismail Haniyeh sa allerede i 2012 at blokaden var over.

Ved grensestasjonene mellom Israel og Gaza er det ingen generell blokade. Der er det grensekontroll med restriksjoner på innførsel og utførsel av visse produktgrupper. Det er ingen restriksjoner på innførsel av mat og medisiner. Det er imidlertid forbudt å innføre våpen til Gaza, og det er ilagt begrensninger på 34 spesifiserte produktgrupper som ofte er i bruk av terrororganisasjonene – for eksempel til rakettproduksjon og utbygging av terrortunneler. Her kan du lese de israelske myndighetenes komplette liste over slike produkter. Alle produkter som ikke står på listen, slippes inn i Gaza uten hindring.

Hvis FN ga deg tall for hvor store leveransene til Gaza fra Israel var, ville du da tro på dem?

I første halvår, opplyser OCHA, gikk det 51.260 vogntog fra Israel inn på Gaza. Det tilsvarer 283 vogntog hver dag, og et mye høyere antall lastebiler hvis det blir fordelt på antall arbeidsdager.

Hvorfor må Israel ha en effektiv sjøblokade av Gaza-stripen? For å hindre at Hamas-regimet fritt og ukontrollert kan motta våpenleveranser sjøveien.

Forrige artikkelMorten A. Strøksnes og Sidsel Wold er opprørt over at Klassekampen slapp MIFF til i spaltene
Neste artikkelFrigjort fiskebåt søker nye eiere
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Personsjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Conrad Myrland (f. 1979) er daglig leder og ansvarlig redaktør i MIFF. Han utviklet nettstedet på sin fritid fra januar 2001 til juli 2007. Fra august 2007 har Myrland arbeidet fulltid for MIFF. Myrland har utdannelse i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Stavanger og internett-studier ved Curtin University of Technology, Perth, Australia. I perioden 2001-2005 var han fungerende redaktør, deskansvarlig og journalist i lokalavisen Solabladet. Myrland har vært medarbeider for MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus siden 1995.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -