Nå er sikkerhetsbarrieren mot Gazastripen fullført

Prosjektet har kostet flere milliarder kroner og skal forhindre terrorister i å infiltrere Israel.
Mesteparten av den 65 kilometer lange sikkerhetsbarrieren langs Gaza-grensen er bygget under bakken, men også over bakken er den synlig. Et seks meter høyt stålgjerde skal forhindre inntrengere. (Foto: Forsvarsdepartementet)

En ny sikkerhetsbarriere langs den israelske grensen mot Gazastripen er nå fullført. Arbeidet har tatt flere år og kostet nesten ti milliarder kroner. Målet er å forhindre terrorister fra å infiltrere Israel via bakken – og under bakken.

De siste tiårene har terrorister på Gazastripen gravd flere titalls tuneller inn på israelsk territorium. Trusselen fra disse tunellene ble for alvor kjent da de i 2006 ble brukt til å kidnappe den israelske soldaten Gilad Shalit. I 2014 ble flere israelske soldater drept i bakholdsangrep, etter at terrorister klarte å infiltrere Israel gjennom angrepstunnelene og angripe soldatene bakfra.

Trusselen fra disse angrepstunellene var også en av årsakene til Gaza-krigen i 2014, hvor det israelske forsvaret ødela flere titalls av dem. Til slutt ble det besluttet å bygge en ny sikkerhetsbarriere for stoppe denne trusselen.

Selv om barrieren er synlig på bakkenivå med et seks meter høyt stålgjerde, ligger det meste av barrieren under bakken. To millioner kubikkmeter med betong gjør at barrieren går titalls meter ned i bakken. Det er brukt så mye armeringsjern at hvis man la det på en rett linje ville det gått fra Israel til Australia. 1200 arbeidere har vært involvert i det enorme byggeprosjektet. 330.000 lastebillass med sand og stein har blitt fraktet bort fra området.

– Denne barrieren endrer realitetene. Det som hendte tidligere skal ikke hende igjen, sier Aviv Kohavi, sjef for det israelske forsvaret, om barrieren.

Den 65 kilometer lange barrieren går langs hele den israleske grensen mot Gazastripen og strekker seg også ut i Middelhavet, for å forsikre seg om at ikke terroristene graver tunell under havet, som de har forsøkt tidligere.

Barrieren består av flere komponenter: en underjordisk armert betongvegg full av sensorer for å oppdage tuneller, et seks meter høyt stålgjerde over bakken, et nettverk av radarsystemer og fjernstyrte våpen. Det er også bygget en rekke kommandosentre langs grensen som en del av prosjektet.

I tillegg til angrepstuneller fra Gazastripen og inn i Israel har terrorgruppene også gravd store nettverk med tuneller inne på Gazastripen, kjent som «metroen». Under Gaza-krigen i mai 2021 ble 100 kilometer av metroen ødelagt.

Med barrieren mot Gazastripen ferdig retter forsvarsdepartementet nå blikket mot nord. Man ønsker å etablere en lignende barriere langs grensen mot Libanon, for å forhindre infiltrasjon av Hizbollah-terrorister. Også der har terrorister forsøkt å infiltrere Israel ved å grave tuneller under bakken.

Brigadegeneral Eran Ofir har hatt ansvaret for byggingen av barrieren. Her ved enden, som ender i Middelhavet.

---------

Dersom du savner kommentarfelt for Facebook her under artikkelen, er dette dessverre utenfor MIFFs kontroll. Det kan skyldes din nettleser, innstillinger på din nettleser og/ eller innstillinger i din Facebook-bruker. Kommentarer kan sendes til post@miff.no, eller legges inn på MIFFs Facebook-side.

Lettlest bok på 144 sider - perfekt gave til tenåringer og unge voksne som trenger å få en god smak av Israel.
Bestill den nye boken Israelernes overlevelseskraft

Det er superenkelt å gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Klikk bildet og gi en gave med din mobiltelefon på noen få sekunder. Belastes din neste mobilfaktura.       


Du kan også gi en gave med å sende kodeordet GAVE med SMS til 1948. Standard 250 kroner, skriv eventuelt annet beløp etter GAVE i meldingen. 

Ingen artikler å vise