Hamas takket nei til havn og flyplass i Gaza

En Hamas-talsmann sier at de er blitt tilbudt gjennomslag for sine krav om flyplass og havn i Gaza, og dermed fri mulighet til å drive internasjonal import og eksport, mot å love en femårig våpenhvile med Israel. Det takket de nei til.

Hamas' politiske nestleder Moussa Abu Mourzak sier de takker nei til havn og flyplass mot våpenhvile med Israel. (Foto: Skjermdump fra Ha'aretz)
Denne artikkelen er en gave til deg fra medlemmene i Med Israel for fred (MIFF). Hvis også du blir medlem, kan vi nå ut med sannheten om Israel til enda flere. Er du medlem allerede, håper vi du vil verve en venn nå. Klikk her for å gå til registreringsskjema. Medlemskap er gratis ut året!

I mars rapporterte Times of Israel om at det forelå et forslag om en langvarig, bindende våpenhvileavtale mellom terrororganisasjonen Hamas og Israel, utviklet ved hjelp av internasjonale meklere. I korte trekk skulle avtalen gå ut på at Hamas lovet våpenhvile i fem år, mot at Israel aksepterte deres krav om bygging av en flyplass og en internasjonal havn i Gaza. Det ville ha gjort slutt på sjø- og luftblokaden fordi det ville ha gitt Gaza fri mulighet til å drive handel med omverdenen. Slik skulle man legge til rette de praktiske omstendighetene for at gjenoppbyggingen av krigsskadene i Gaza kan komme i gang for fullt.

 

– Gaza ville ha blitt åpnet for verden utenfor

De første meldingene i saken fortalte at det var Hamas som hadde kommet med dette avtaleforslaget, men dette er nå tilbakevist av Hamas’ egen talsperson. Moussa Abu Marzouk, nestleder innenfor den politiske avdelingen av Hamas, sier at Israel sto bak våpenhvileforslaget de ble forelagt, og at Hamas takket nei til avtalen. Han begrunner det med at Gaza ville kunne bli enda mer avskåret fra kontakt med Vestbredden.

I en uttalelse på Facebook-profilen sin, hevder Abu Marsouk at avtalen aldri ble lagt frem i skriftlig form, men at ”det var noen som la frem ideer om en flyplass og en havn, og derved adskille Gaza fra Israel og samtidig også fra Vestbredden, siden okkupasjonen forhindrer geografisk kontinuitet”. Legg merke til at ”okkupasjonen” i setningen viser til staten Israels eksistens.

“Gaza ville ha blitt åpnet for verden utenfor, uten begrensningene ved grenseovergangene mot Egypt og Israel”, skriver han.

 

– Vil ikke skille Gaza og Vestbredden

Abu Marzouk hevder at det var israelske offiserer som formidlet avtaleforslaget til Hamas gjennom uavhengige internasjonale politikere og forretningsmenn fra Gaza som mellommenn. Han sier at før de avviste forslaget, diskuterte han saken flere ganger med ministre i de palestinske selvstyremyndighetenes samlingsregjering, som er støttet av både Hamas og Fatah.

”Hovedhensikten med denne planen er ikke å hjelpe Gaza, men å adskille Gaza fra Vestbredden, som etter hvert vil bli slukt av Israel. Vi i Gaza betaler prisen for å avvise disse ideene gjennom at blokaden intensiveres, og gjennom økonomisk press og begrensninger i bevegelsesfriheten vår. Men vi aksepterte ikke denne planen” skriver Abu Marzouk.

Det israelske forsvaret vil ikke kommentere saken overfor Times of Israel.

 

Abbas støttet avtaleforslaget

Abu Marzouk sier at de palestinske selvstyremyndighetenes president Mahmoud Abbas og statsminister Rami Hamdallah støttet avtaleforslaget, og at dette var et eksempel på ”deres dårlige politikk overfor Gaza og befolkningen der”.

“Vi har aldri sagt oss enige med noen av dem som har kommet med disse ideene, eller hatt på vår agenda å studere dette nærmere, fordi vi kan ikke diskutere vårt nasjonale ansvar eller enheten og fremtiden for vår sak. Vi har sagt dusinvis av ganger at det blir ikke noen palestinsk stat i Gaza alene, og det blir ingen palestinsk stat uten Gaza”, fortsetter Abu Marsouk.

Bygging av flyplass og internasjonal havn, som de nå takker nei til, var blant de sentrale kravene Hamas forsøkte å få gjennom da det ble inngått våpenhvileavtale med Israel etter krigen i fjor sommer.

 

Basert på FN-forslag

Ifølge Ha’aretz skal utarbeidelsen av avtaleforslaget ha begynt med at FNs spesialutsending til Midtøsten, Robert Serry, mandag 2. mars tok til orde for en tre til fem års våpenhvileavtale for å muliggjøre gjenoppbyggingen av Gaza. Forslaget hans fikk liten oppmerksomhet i mediene, fordi det ble overskygget av debatten rundt Netanyahus besøk i den amerikanske Kongressen, mener avisen.

– Rehabiliteringen av Gaza kommer til å ta flere år, og vi vil trenge tid og en forpliktelse fra alle involverte parter om en langvarig ”gjenoppbyggings-hudna” som alle palestinske fraksjoner bør forplikte seg på, sa Serry.

Hudna er et arabisk ord for våpenstillstand.

Forrige artikkelJoav Melchior i MIFF Grenland: Hva har staten Israel betydd for jødisk religion, kultur og språk? [Utsatt]
Neste artikkelIDF er forberedt på angrep fra Sinai
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Tor-Bjørn Nordgaard (f. 1980) er fra mars 2016 ny redaktør av MIFFs avis Midtøsten i fokus. Nordgaard har jobbet som journalist for MIFF fra 2014. Han har bakgrunn som frilansjournalist og forfatter. Tlf. 95278159 E-post: tor-bjorn@miff.no Følg Nordgaard fra Facebook-siden https://www.facebook.com/mifftbn/
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -