Israelske forskere har printet det første 3D-hjertet

Teknologien kan gjøre at det ikke lenger vil være behov for organdonasjon.

Israelske forskere har klart å 3D-printe det første hjertet. Testhjertet er på størrelse med et kaninhjerte. (Foto: Tal Dvir)

Støtter DU det jødiske folkets rett til et nasjonalt hjemland? Klikk her for å bli medlem av MIFF fra kun kr. 4,- per uke

Et team av israelske forskere ved Universitet i Tel Aviv har for første gang klart å «printe» et hjerte ved bruk av 3D-teknologi. Det ekstraordinære medisinske gjennombruddet ble ledet av professor Tal Dvir, doktor Assaf Shapira og doktorgradsstudent Nadav Moor, skriver avisen Ha’aretz.

– Dette er første gang noen har lykkes med å utvikle og printe ut et helt hjerte utstyrt med celler, blodkar og hjertekamre, sier professor Tal Dvir.

Hjertesykdom er en av de største årsakene til død og uførhet blant både menn og kvinner i den vestlige verden. Hjertetransplantasjon er ofte den eneste behandlingen som er tilgjengelig for pasienter med hjertesvikt. Ventelistene er ofte lange og mange pasienter dør i organkøen. Den nye teknologien kan gjøre at det ikke lenger blir behov for organdonasjon.

– Andre har tidligere klart å 3D-printe strukturene av et hjerte, men ikke med celler eller med blodkar. Vårt resultat viser potensialet i vår tilnærming om å konstruere personlig vev og bytte organer i framtiden, sier Dvir.

Professor Tal Dvir ved Universitet i Tel Aviv har ledet forskningsarbeidet. (Foto: Skjermdump YouTube)

Hjertet som forskerne har printet er på størrelse med et kaninhjerte og funker foreløpig ikke, men Dvir sier de kan bruke samme teknologi til å printe et hjerte på størrelse med et menneskes. Hjertet lages av menneskeceller og pasientens eget biologiske materiale.

– Vi må utvikle det printede hjertet ytterligere. Cellene må utvikle en evne til å pumpe. Foreløpig kan cellene sammentrekke, men de trenger å jobbe sammen. Vi håper å lykkes og kunne bevise metodens effektivitet og nytte.

- Artikkelteksten fortsetter under annonsen -

Neste trinn i utviklingen er å lære det kunstige, men biologiske, organet å oppføre seg om et hjerte. Når det er gjort skal det 3D-printede hjertet testes på dyr. Det vil trolig ta mange år før denne teknologien kan skape organer for effektiv transplantasjon, hvis de israelske forskerne lykkes. Dvir håper teknologien kan bli tatt i bruk på mennesker i løpet av et tiår.

Dette er ikke første gang Dvir og andre forskere på Universitet i Tel Aviv har gjort medisinske gjennombrudd som kan redde livet ditt i framtiden.

Forrige artikkelL’chaim for Vinmonopolets ansatte!
Neste artikkelSlik kan du hjelpe MIFF over 11.000 medlemmer før landsmøtet
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Personsjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Bjarte Bjellås ble journalist i MIFF fra 1. januar 2017. Etter journaliststudier jobbet han i Fædrelandsvennen og Vennesla Tidende.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -