Israelske forskere med mulig gjennombrudd i behandling av kreft i bukspyttkjertelen

Forskning på mus viser at et molekyl som ble laget for å behandle slagpasienter også dreper kreftceller, og uten å skade andre celler.

Israelske forskere gir håp til enkelte pasienter med bukspyttkjertelkreft. (Foto: Sheba medisinske senter)

Før du leser videre, vil vi takke deg som er medlem av MIFF og gjør det mulig for oss å drive dette nettstedet. Er du ikke medlem ennå, vil vi invitere deg til å betale kontingent for 2021 nå. Da gir vi deg resten av år 2020 gratis.

Det finnes ingen effektive behandlingsmetoder for kreft i bukspyttkjertelen og personene som rammes har små sjanser for å leve lenger enn fem år etter å ha fått diagnosen.

Bukspyttkjertelen lager hormonet insulin, som trengs for at cellene skal kunne ta opp sukker som igjen brukes i cellenes stoffskifte. Hvis bukspyttkjertelen lager ingen eller for lite insulin, betyr det at man har fått sykdommen diabetes.

I et mulig gjennombrudd i letingen etter en kur har forskere ved Tel Aviv universitet nå klart å få kreftceller fra bukspyttkjertelen til å ødelegge seg selv.

«Denne forskningen er svært lovende når det gjelder å finne en ny og effektiv kur for denne aggressive kreftformen,» sier universitetet i en uttalelse gjengitt i Times of Israel.

Det er professor Malka Cohen-Armon og arbeidsgruppen hennes ved universitetet i Tel Aviv som i samarbeid med dr. Talia Golan og hennes gruppe på kreftforskningssenteret ved Sheba Medical Center i Ramat Gan som har oppdaget effekten som molekylet PJ34 har på disse kreftcellene.

Professor Malka Cohen-Armon (v) og Talia Golan har ledet forskningen. (Foto: Tel Aviv University)

Forskerne satte først inn kreftceller fra bukspyttkjertelen til et menneske like under huden i mus som hadde fått immunforsvaret svekket. Det ble gjort for at de fremmede cellene ikke skulle bli frastøtt.

Deretter injiserte de molekylet PJ34 i musenes blodstrøm. Dette molekylet ble opprinnelig laget for å behandle slagpasienter.

Musene fikk molekylet injisert i 14 dager. Ved måling 30 dager etter avsluttet behandling var antallet kreftceller redusert med mellom 80 og 90 prosent.

«Molekylet fører til en unormal reaksjon som skjer under delingen av de menneskelige kreftcellene, og som gjør at de dør fort. Og det hadde bare effekt på de menneskelige kreftcellene. De godartede cellene ble ikke påvirket og musene endret ikke vekt eller oppførsel,» forteller professor Cohen-Armon i dette intervjuet i studio hos i24news.

Hun kunne også fortelle at de har testet og sett at PJ34 har en «effektiv virkning» på flere andre typer dødelige kreftceller, inkludert aggressiv bryst-, lunge-, hjerne- og eggstokkreft.

Cohen-Armon la til at forskningsgruppen håper at de snart kan starte forsøk på større dyr, og etter hvert på mennesker. Det kan ta rundt to år, avhengig av finansiering.

I denne videoen fra juni 2019 forteller dr. Talia Golan om den israelske forskningen på kreft i bukspyttkjertelen. (Video: i24news.tv)
Forrige artikkelFinansiert av våre skattepenger blir jødenes historie i Israel forfalsket
Neste artikkel– Når noen sier «din skitne sionist», mener de egentlig «din skitne jøde»
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Geir Knutsen kom første gang til Midtøsten som FN-soldat i Libanon i 1984. Til sammen har han bodd i Libanon og Israel i over fire år. Han har vært medlem i MIFF siden 1988. Høsten 2013 begynte han i en deltidsstilling i MIFF og i full stilling fra januar 2016 til sommeren 2020.