Israelske aviser på to ulike planeter

De to israelske avisene med størst opplag - Israel Hayom og Yedioth Aharonoth - befinner seg på to ulike planeter når det gjelder statsminister Benjamin Netanyahu, påpeker Herb Keinon, journalist i Israels største engelskspråklige avis, Jerusalem Post. Israel Hayom, som eies av milliardæren og Netanyahu-tilhengeren Sheldon Adelson, er en gratisavis grunnlagt i 2007. Siden den gang har opplaget og markedsandelen til avisen økt rakst. Allerede sommeren 2010 gikk Israel Hayom forbi Yedioth Aharonoth i leserdekning. Israel Hayom hadde 35,2 prosent dekning, mens Yedioth Aharonoth, som i en årrekke har vært Israels største avis, hadde 34,9 prosent. Avisforsidene søndag avslører tydelig forskjellen i avisenes holdning til Netanyahu og hans regjering. "De greske kommandosoldatene raidet, kapteinen ble arrestert, og Gaza-flåten ble sittende fast: Takk skal dere ha, Hellas" var tittelen på hovedsaken til Israel Hayom. Yedioth Aharonoth valgte helt andre saker på forsiden, og henviste grekernes stans av Gaza-flåten til side 8. Dette inngår i et mønster. For ti dager siden, da Netanyahu-regjeringen presenterte tall som viser at Israel har den laveste arbeidsledigheten i historien, ble det toppsak i Israel Hayom. Saken ble "gravlagt" nederst på en side inne i avisen i Yedioth Aharonoth. Saker med negativ vinkling mot Netanyahu blir ofte slått stort opp i Yedioth Aharonoth, og blir tonet ned eller kanskje ikke nevnt i Israel Hayom. Herb Keinon argumenterer for at Israel vant en stor diplomatisk seier da Hellas stanset et amerikansk skip som skulle delta i Gaza-flåten, og stiller derfor spørsmål ved Yedioth Aharonoths prioritering i denne saken.  

«Alle trenger å lese om Israel på miff.no.» Hvis du er enig, trenger vi deg som medlem av MIFF slik at skoleelever og andre kan få israelske perspektiver gratis tilgjengelig på norsk. Bare en liten brøkdel av våre nettgjester er medlemmer. Klikk her for å registrere deg nå (fra kr. 4,- per uke)

De to israelske avisene med størst opplag – Israel Hayom og Yedioth Aharonoth – befinner seg på to ulike planeter når det gjelder statsminister Benjamin Netanyahu, påpeker Herb Keinon, journalist i Israels største engelskspråklige avis, Jerusalem Post.

Israel Hayom, som eies av milliardæren og Netanyahu-tilhengeren Sheldon Adelson, er en gratisavis grunnlagt i 2007. Siden den gang har opplaget og markedsandelen til avisen økt rakst.
Allerede sommeren 2010 gikk Israel Hayom forbi Yedioth Aharonoth i leserdekning. Israel Hayom hadde 35,2 prosent dekning, mens Yedioth Aharonoth, som i en årrekke har vært Israels største avis, hadde 34,9 prosent.

Avisforsidene søndag avslører tydelig forskjellen i avisenes holdning til Netanyahu og hans regjering. “De greske kommandosoldatene raidet, kapteinen ble arrestert, og Gaza-flåten ble sittende fast: Takk skal dere ha, Hellas” var tittelen på hovedsaken til Israel Hayom.

Yedioth Aharonoth valgte helt andre saker på forsiden, og henviste grekernes stans av Gaza-flåten til side 8.

Dette inngår i et mønster. For ti dager siden, da Netanyahu-regjeringen presenterte tall som viser at Israel har den laveste arbeidsledigheten i historien, ble det toppsak i Israel Hayom. Saken ble “gravlagt” nederst på en side inne i avisen i Yedioth Aharonoth. Saker med negativ vinkling mot Netanyahu blir ofte slått stort opp i Yedioth Aharonoth, og blir tonet ned eller kanskje ikke nevnt i Israel Hayom.

Herb Keinon argumenterer for at Israel vant en stor diplomatisk seier da Hellas stanset et amerikansk skip som skulle delta i Gaza-flåten, og stiller derfor spørsmål ved Yedioth Aharonoths prioritering i denne saken.

 



Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Ingen artikler å vise