Rabbinere advarer jøder mot å gå opp på tempelhøyden

Tempelplassen med plassen foran Vestmuren i bakgrunnen. (Arkivfoto: GPO)
Tempelplassen med plassen foran Vestmuren i bakgrunnen. (Arkivfoto: GPO)

Begge Israels overrabbinere går ut sammen med andre rabbinere og advarte jøder mot å gå opp på tempelhøyden i Jerusalem, forteller Jerusalem Post. Tempelhøyden er jødenes helligste sted, og muslimenes tredje helligste sted, etter Mekka og Medina.

Etter det andre tempelet ble ødelagt i år 70 har jødene ikke hatt et tempel. Tempelhøyden fortsetter likevel å ha en spesiell religiøs betydning for jødene. Tempelhøyden er også der man i dag finner Al-Aqsa moskeen og Klippedomen.

 

Ikke politisk betinget, men religiøst

Uttalelsen fra rabbinerne er en religiøs uttalelse, og ikke politisk, men den kommer som svar på det som for mange er politiske handlinger – å gå opp på tempelhøyden.

Blant de som har sagt de vil gå opp på tempelhøyden er den høyreorienterte Likud-politikeren Moshe Feiglin. Et annonsert besøk ble i februar stanset av israelsk politi, som mente Feiglins handlinger ville provosere til vold fra muslimer. Adgang til tempelhøyden ble begrenset til muslimer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De religiøse lederne sier at den eneste grunnen de kommer med uttalelsen nå er fordi det er økning i jøder som prøver å organisere besøk til det hellige stedet. De to overrabbinerne mener det er totalt forbudt for jøder å gå opp på tempelhøyden.

–  Forbudet har vært lettfattelig og klart i en lang tid, og det har vært forbudt av alle store Tora-lærde, sier de i uttalelsen.

Mange organisasjoner har oppfordret folk til å besøke tempelhøyden i løpet av de siste månedene, forteller rabbinerne. De mener det derfor er viktig å understreke at forbudet fortsatt gjelder.

 

Jødisk religiøs lov

I henhold til jødisk lov kan jøder kun gå opp på høyden hvis de er rituelt rene. Rituell renhet oppnås ved forskjellige seremonier alt ettersom hva slags rituell urenhet man har.

I tillegg kommer et annet aspekt, fordi man ikke kan vite sikkert hvor tempelets aller helligste sted var.  Dermed kan man komme til å komme inn på dette området uten å være klar over det. I det aller helligste kan ingen jøder gå, selv om de er rituelt rene, bortsett fra øverstepresten. Én gang i året gikk han inn i det aller helligste rommet i det jødiske tempelet.

Det er på denne bakgrunn rabbinerne bak uttalelsen sier jøder ikke skal gå opp på tempelhøyden.

 

Forskjell på israelsk og jødisk, religiøs lov

Vestmurens rabbiner, Shmuel Rabinovitch, som også undertegnet uttalelsen understreker at kun bønn, ikke det å gå opp på tempelhøyden, kommer til å føre til tempelets gjenoppbygning. Rabinovitch sier at her er det forskjell på landets lover og jødisk lov – israelsk lov tillater jøder å gå opp på tempelhøyden, mens jødisk, religiøs lov forbyr det.

Arye Eldad fra partiet National Union fordømmer uttalelsen og sier at slike uttalelser skader jødiske krav til Jerusalem og Israels land. Han sier også at den nåværende situasjonen, der muslimene har ansvar for tempelhøyden, kan føre til at arkeologiske rester etter det jødiske tempelet forsvinner.

 

Vet hvor det aller helligste lå

Noen rabbinere mener de kan vite hvilke områder på tempelhøyden det er greit for jøder å være på i henhold til jødisk religiøs lov, og at jøder kan gå opp på tempelhøyden i Jerusalem. Det betyr derimot ikke at man behøver å gjøre det, understreker de.

– Selvfølgelig er jeg dratt mot vårt helligste sted – ikke Vestmuren, men tempelhøyden – men kanskje dette er noe som bør vente til Messias’ dager, sier rabbiner Yehuda Gilad til Jerusalem Post. Han er en rabbiner som ligger på den moderate venstresiden i israelsk politikk.

Rabbiner Chaim Richman, direktør for den international avdelingen av Tempelinstituttet er meget kritisk til uttalelsen.

– Det er latterlig og absurd … å si at det er forbudt. Det er ukorrekt, villedende og kriminelt å si at vi ikke vet hvor det aller helligste er, sier Richman, forteller Jerusalem Post. Han påpeker også at den store jødiske kommentatoren og rabbineren Maimonides besøkte tempelhøyden.

Richman henter også autoritet fra rabbiner Moshe Feinstein, en anerkjent rabbiner fra vår egen tid. Feinstein sier det er tillatt å besøke visse områder på tempelhøyden og at det er en sterk tradisjon for jøder å besøke tempelhøyden etter tempelets ødeleggelse.

 



Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag