Det er ingen grunn til å tro på NRKs propaganda om at vaksine til Gaza ble «lenge blokkert»

NRK Dagsrevyen kom med pinlig ukorrekt informasjon tirsdag 23. februar.
NRK Dagsrevyen
Skjermdump fra NRK Dagsrevyen 23. februar 2021.

«Alle trenger å lese om Israel på miff.no.» Hvis du er enig, trenger vi deg som medlem av MIFF slik at skoleelever og andre kan få israelske perspektiver gratis tilgjengelig på norsk. Bare en liten brøkdel av våre nettgjester er medlemmer. Klikk her for å registrere deg nå (fra kr. 4,- per uke)

«Den første vaksinen ble i går satt på Gaza-stripen. Hamas som kontrollerer området fikk 22.000 doser av den russiske vaksinen Sputnik B. Israel, som ligg først i verden på vaksinering, har lenge blokkert innførselen til de to millionene som bor på Gaza,» meldte NRK Dagsrevyen 23. februar.

Allerede onsdag 17. februar overførte Israel 1000 doser Sputnik-vaksine (i realiteten 2000 doser, da det var doble). Hvorfor har Hamas-myndighetene ventet fem dager på å sette den første dosen?

Israel har ikke lenge blokkert innførselen av vaksine til Gaza. MIFF meldte 17. februar at en første leveranse ble kortvarig forsinket, fordi de palestinske myndigheter sendte en forsendelse fra Vestbredden til Gaza uten at det var koordinert med Israel. Overføringen krevde politisk godkjenning, og noen høyreorienterte israelske politikere tok til orde for å holde leveringen tilbake for å legge press på Hamas om å utlevere to israelere i Hamas-fangenskap og levningene av to israelske soldater som ble drept i 2014-krigen. Det ble også uttrykt frykt for at vaksinene vil gå til Hamas-lederskapet, og ikke til Gazas sivile befolkning.

Men Israel holdt ikke vaksinen tilbake, og i hvert fall ikke lenge, slik NRK hevder. Det var mandag 15. februar at palestinske selvstyremyndigheter begynte å lage en internasjonal kampanje om at Israel blokkerte vaksine.

I høyden ble leveringen forsinket 36 timer i israelsk byråkrati, «to dager» skriver France24. 36 timer er adskillig mindre tid enn de minst 120 timene helsemyndighetene i Gaza holdt vaksinedosene tilbake før de ble satt (tiden fra 17. februar til 22. februar).

Ikke la deg lure av NRKs propaganda, slik en av NRKs egne programledere gikk på limpinnen og kom med en antisemittisk tirade 2. februar.

Heller ikke i detaljene er det grunn til å feste særlig stor lit til NRK. Ifølge nyhetsbyrået AFP, gjengitt på France24, kom det 20.000 koronavaksine-doser til Gaza via Rafah-grenseovergangen søndag. «Det betyr at de ikke kom via Israel,» skriver AFP.

Hva lærer vi av dette?

Vaksinene kom ikke mandag (slik NRK antyder), men søndag. Vaksinene kom inn i Gaza helt uten at Israel en gang hadde hatt noen mulighet til å blokkere dem! Men dette er ikke NRK interessert i å påpeke. (At vaksinene kom via Egypt, og ikke Israel, burde også være kjent for NRK fra Aftenpostens utgave 24. februar.)

Vi har ennå til gode å se at norske medier lager saker på hvor mange vaksinedoser palestinerne i Libanon, Syria, Jordan og Egypt hittil har mottatt…

Her er et utdrag fra MIFFs brev til Pressens Faglige Utvalg angående en lignende dekning i nyhetsbyrået NTB:

Det jødiske folket har i århundrer vært forfulgt blant annet på bakgrunn av antisemittiske konspirasjonsteorier om at jødene sprer sykdommer,  død og lidelse blant ikke-jøder. Staten Israel er ikke det samme som jødene, men dobbeltstandard eller demonisering av Israel kan være et eksempel på jødehat, ifølge IHRA-definisjonen av antisemittisme (gjengitt i regjeringens nye Handlingsplan mot antisemittisme). Nordmenn lar, mer enn andre europeere, sin holdning til jøder bli påvirket av handlinger gjennomført av staten Israel, viste en ADL-måling fra 2012.

Hva kan da bli resultatet dersom NTB skaper et falskt inntrykk av at Israel nekter palestinerne vaksine, samtidig som de utelater at
* palestinske myndigheter har ansvaret, og ikke har tatt kontakt med Israel
* palestinske myndigheter har gjort avtaler om vaksine fra andre leverandører
* Israel har signalisert vilje til samarbeid om vaksiner?

Resultatet ble bl.a. den antisemittiske tiraden til NRKs programleder Shaun Henrik Matheson 2. februar 2021. Det er en sammenheng mellom NTBs og NRKs måtte å dekke denne saken på og Mathesons uttalelser. Vi henviser til saken: Hvordan Shaun ble et offer for NRKs siling av informasjon. Dersom NRK-programlederens informasjonstilgang trigger slike antisemittiske holdninger som kom til uttrykk, hva trigges da hos andre NTB- og NRK-lesere som ikke har like høy utdannelse og jobber for en bedrift med tilsvarende utbygd etisk rammeverk som Matheson?


I MIFFs bok Det falske bildet av Israel (utgitt november 2020) kan du lese mange titalls eksempler på NRKs anti-israelske propaganda. Bestill boken nå!

Se og del denne faktasjekken på video

Artikkelen er oppdatert kl. 10.00 onsdag 24. februar med referansen til Aftenposten.



Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Ingen artikler å vise