Etter MIFFs faktasjekk korrigerte NRK Dagsrevyen én av sin feil

Da MIFF truet med Pressens Faglige Utvalg forstod NRK at de måtte rette opp sin feil.
Tom Nilssen
Programleder Tom Nilssen korrigerte feilen på vegne av NRK Dagsrevyen. (Skjermdump fra nrk.no 24. februar 2021)

«Alle trenger å lese om Israel på miff.no.» Hvis du er enig, trenger vi deg som medlem av MIFF slik at skoleelever og andre kan få israelske perspektiver gratis tilgjengelig på norsk. Bare en liten brøkdel av våre nettgjester er medlemmer. Klikk her for å registrere deg nå (fra kr. 4,- per uke)

Det er ingen grunn til å tro på NRKs propaganda om at vaksine til Gaza ble «lenge blokkert», skrev MIFF etter Dagsrevyen 23. februar. NRK holder seg ikke til fakta, og resultatet blir demonisering av Israel, meldte MIFF i et videoklipp på YouTube og Facebook.

Og det var ikke grunn til å tro på NRK. Det bekreftet NRK Dagsrevyen i kveld, 24. februar.

«I Dagsrevyen i går ble det sagt at Israel lenge har blokkert innførselen av vaksiner til Gaza, men det presise er at Israel i forrige uke holdt igjen en vaksineleveranse i to dager,» sa programlederen. Nærmere en innrømmelse av feil kommer man nok ikke på Marienlyst.

MIFF sendte vår dokumentasjon til NRKs redaksjonsledelse onsdag morgen. «Kommer det en korreksjon i kveld, eller må vi ta dette til Pressens Faglige Utvalg?» skrev MIFF.

Onsdag ettermiddag kom svaret: «Takk for e-post, vi setter pris på konstruktive innspill og er opptatt av å ha et høyt presisjonsnivå i journalistikken vår. Av den grunn presiserer vi det som ble sagt i gårsdagens Dagsrevyen nå i kveld.»

MIFF påpekte også i vår artikkel at Gaza i helgen mottok vaksinedoser via Egypt, noe Israel ikke hadde hatt noe mulighet til å blokkere om de hadde hatt lyst. Meldingen i Dagsrevyen 23. februar kunne gi inntrykk av at vaksinen hadde kommet fra Israel.

NRKs programleder fortsatte i Dagsrevyen 24. februar: «FN og flere menneskerettighetsorganisasjoner har bedt Israel om å sørge for at palestinerne på okkuperte Vestbredden og Gaza-stripen får vaksine.»

Det som NRK her omtaler som «FN», er nok i hovedsak en rapport av to «spesialrapportører» til menneskerettighetsrådet som kom 14. januar. Disse kan ha politisk interesse av å sverte Israel, noe FNs menneskerettighetsråd er blitt internasjonalt kritisert for. Som for eksempel her, fra Danmarks daværende utenriksminister i 2019.

NRK nevner ikke at de to spesialrapportørene «ber palestinske selvstyremyndigheter og de facto-administrasjonen i Gaza om å samarbeide med Israel». Dette bekrefter et hovedpunkt i våre klagepunkter mot NRK og NTB de siste par månedene, nemlig at verken palestinske selvstyremyndigheter eller Hamas har søkt eller ønsket samarbeid med Israel om vaksinering. Likevel har NRK og NTB gjort seg selv til ensidig mikrofonstativ for dem som bruker saken til å demonisere Israel ved å kritisere Israel for ikke å samarbeide.

MIFFs styremedlem og advokat Jan Benajmin Rødner er ikke fornøyd med NRKs «presisering». Han skriver:

«Merkelig at det skal være så vanskelig å få det til! De greier ikke å få ut av seg at det er PA som er ansvarlig for vaksineringen og at de i hovedsak har valgt å greie seg uten Israel. Samt at den hjelpen Israel gir nu, gir de etter at PA endelig har anmodet om det. Det blir også feil når beklagelsen blir fremstilt som at Israel bevisst holdt tilbake vaksiner i to døgn.

Dette er feil på tre punkter: 1. Vaksinen ble ikke holdt tilbake, men det måtte gjennom byråkratiske prosedyrer slik alt slikt må. 2. NRK nevner ikke grunnen til at det ble heng i byråkratiet, fordi PA ikke hadde sørget for å gjøre forarbeidet som skulle til for at det skulle gå greit. 3. Intet om at Hamas var så ineffektive eller hva man kan kalle det, at henget når vaksinene var kommet vel frem var på hele 5 døgn. Da blir den implisitte beskyldningen mot Israel ganske usmakelig.

Innslaget i kveld fortalte også at Israel vil levere vaksiner til en rekke land som lett kan tolkes som at Israel gir dette til andre land til fortrengsel for PA. Eller for å ta kortversjonen: Selv når NRK forsøker å rette blir det en kraftig ubalanse som etterlater et inntrykk av at Israel er skyldig i ett eller annet.»

Her er et utdrag fra MIFFs brev til Pressens Faglige Utvalg angående en lignende dekning i nyhetsbyrået NTB:

Det jødiske folket har i århundrer vært forfulgt blant annet på bakgrunn av antisemittiske konspirasjonsteorier om at jødene sprer sykdommer,  død og lidelse blant ikke-jøder. Staten Israel er ikke det samme som jødene, men dobbeltstandard eller demonisering av Israel kan være et eksempel på jødehat, ifølge IHRA-definisjonen av antisemittisme (gjengitt i regjeringens nye Handlingsplan mot antisemittisme). Nordmenn lar, mer enn andre europeere, sin holdning til jøder bli påvirket av handlinger gjennomført av staten Israel, viste en ADL-måling fra 2012.

Hva kan da bli resultatet dersom NTB skaper et falskt inntrykk av at Israel nekter palestinerne vaksine, samtidig som de utelater at

* palestinske myndigheter har ansvaret, og ikke har tatt kontakt med Israel

* palestinske myndigheter har gjort avtaler om vaksine fra andre leverandører

* Israel har signalisert vilje til samarbeid om vaksiner?

Resultatet ble bl.a. den antisemittiske tiraden til NRKs programleder Shaun Henrik Matheson 2. februar 2021. Det er en sammenheng mellom NTBs og NRKs måtte å dekke denne saken på og Mathesons uttalelser. Vi henviser til saken: Hvordan Shaun ble et offer for NRKs siling av informasjon. Dersom NRK-programlederens informasjonstilgang trigger slike antisemittiske holdninger som kom til uttrykk, hva trigges da hos andre NTB- og NRK-lesere som ikke har like høy utdannelse og jobber for en bedrift med tilsvarende utbygd etisk rammeverk som Matheson?

I MIFFs bok Det falske bildet av Israel (utgitt november 2020) kan du lese mange titalls eksempler på NRKs anti-israelske propaganda. Bestill boken nå!



Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Ingen artikler å vise