Hvordan bruke sosiale medier for Israel?

– Sosiale medier lar oss fortsatt ikke lese tankene til hverandre. I tekstbasert kommunikasjon får vi heller ikke hjelp av kroppsspråk og tonefall. Derfor gjelder det å formulere seg kort, klart og presist, sier Conrad Myrland. Se presentasjon fra seminar.

Se i bunn av artikkelen for PDF-presentasjonen som ble brukt under foredraget. (Illustrasjonsfoto: webAtelier.net)
Se i bunn av artikkelen for PDF-presentasjonen som ble brukt under foredraget. (Illustrasjonsfoto: webAtelier.net)

Søndag 30. september holdt Conrad Myrland, daglig leder i Med Israel for fred (MIFF), foredrag om bruken av sosiale medier på MIFF-forum i Oslo.

Myrland ga en kort presentasjon av sosiale medier og statistikk for bruken i Norge. Han orienterte også om MIFFs bruk av interaktive kommunikasjonsverktøy, og MIFFs arbeid på Facebook og Twitter.

Se hele foredraget her:

Du kan lese denne artikkelen på norsk fordi det er Israel-venner som støtter MIFFs arbeid med kontingent og gaver. Klikk her for å bli med på laget! 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5utE2K9zbeA[/youtube]

 

Ikke glem telefon og SMS

– Det viktigste er ikke å bruke de mest hippe verktøyene, men å snakke om MIFF og Israels beste argumenter i de mediene du bruker fra før. Telefonen er kanskje det aller mest undervurderte “sosiale mediet”, sa Myrland. SMS og e-post er også veldig gode verktøy til å dele informasjon fra MIFF, enten det er nyheter fra nettsiden eller informasjon om møter.

Ingen kan spre sitt budskap i alle sosiale medier. Tenk etter hvordan du best får kontakt med venner og kjente som du lettest kan påvirke. Hvilke sosiale medier passer best for dine it-ferdigheter og din uttrykksmåte? Hva er tidseffektivt for deg?

Erfaringen med sosiale medier var svært varierende blant seminardeltakerne, men en rask opptelling viste at andelen Facebook- og Twitter-brukere lå over gjennomsnittet i den norske befolkningen.

 

Klar kommunikasjon

Internett og sosiale medier har gitt Israel-venner et veldig bra verktøy til å dele nyttig informasjon om Israel, og også skape eget innhold.

– Husk at alle normale regler for folkeskikk og god kommunikasjon gjelder også online.

I tekstbasert kommunikasjon får vi ikke “hjelp” av kroppspråk og tonefall, verken i positiv eller negativ retning, noe som gir ekstra utfordring. Husk vi kan fortsatt ikke lese tanker, understreket Myrland.

Til slutt minnet han deltakerne på seminaret hva MIFF fremfor alt ønsker å kommunisere. Målet med informasjonen er “å skape en dypere og større sympati for Israel og det jødiske folk”.

Odd Myrland, redaktør for Midtøsten i fokus, formulerte det slik i en artikkel fra 2002:

“Vi tar utgangspunkt i hva folk flest i Israel (de store gruppene) mener. Vår oppgave er å forklare til folk som forstår norsk hvordan israelere flest tenker. Vår oppgave er altså ikke å mene så mye, men å formidle israelernes syn (de største gruppene, og ikke minst Israels lovlig valgte regjering).”

Se hele presentasjonen:

[issuu viewMode=singlePage width=420 height=358 embedBackground=%2300a2e8 titleBarEnabled=true showHtmlLink=false backgroundColor=%23222222 documentId=121001121025-d95db8a621404c58b829e6a4fbcae2b1 name=2012-09-hvordanbrukesosialemedieriforsvaravisrael- username=miff tag=israel unit=px v=2]

Vi håper å gjøre video av foredraget tilgjengelig på et senere tidspunkt.

Forrige artikkel– Hatpropaganda flyttet fra skolebøker til andre arenaer
Neste artikkel– Det er rasisme mot araberne å ikke forvente mer av dem
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Conrad Myrland (f. 1979) er daglig leder og ansvarlig redaktør i MIFF. Han utviklet nettstedet på sin fritid fra januar 2001 til juli 2007. Fra august 2007 har Myrland arbeidet fulltid for MIFF. Myrland har utdannelse i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Stavanger og internett-studier ved Curtin University of Technology, Perth, Australia. I perioden 2001-2005 var han fungerende redaktør, deskansvarlig og journalist i lokalavisen Solabladet. Myrland har vært medarbeider for MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus siden 1995.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -