Teknisk Ukeblad presenterer israelsk rakettforsvar for passasjerfly

SAS og Norwegian følger med på utviklingen av rakettforsvarssystemer for passasjerfly, melder Teknisk Ukeblad. Magasinet presenterer løsningene til Elbit Systems Electro Optics.
Rakettforsvarssystemet C-Music er markert med en sirkel bak på denne Boeing 707-maskinen. Under demonstrasjoner har systemet vist seg å være svært effektivt i bruk mot skulderavfyrte bakke-til-luft missiler, skriver Teknisk Ukeblad. (Foto: Elbit Systems El-Op)
Rakettforsvarssystemet C-Music er markert med en sirkel bak på denne Boeing 707-maskinen. Under demonstrasjoner har systemet vist seg å være svært effektivt i bruk mot skulderavfyrte bakke-til-luft missiler, skriver Teknisk Ukeblad. (Foto: Elbit Systems El-Op)
 Etter valget 13. september 2021 får Norge det mest anti-israelske Stortinget noensinne. 
 For å fremme Israels sak ➡️ klikk her for å bli medlem i Med Israel for fred (MIFF) nå ⬅️

I følge tall fra amerikanske myndigheter skal hele 150.000 bakke-til-luft raketter være i hendene på ikke-statlige, bevæpnede grupper verden over. Dette utgjør en formidabel trussel, ikke bare mot militære fly, men også mot sivile.

Israel fikk oppleve denne trusselen faretruende nær 28. november 2002, da to raketter ble avfyrt mot et israelsk fly som tok av fra Moi internasjonale flyplass i Mombasa i Kenya.

Siden den gang har Israel hatt stor oppmerksomhet på å utvikle forsvarssystemer for sivile fly.

– Jeg ønsker selv at flyet jeg sitter på med skal ha installert et antimissilsystem mot varmesøkende bakke-til-luft-missiler når det flyr over utsatte områder, sier systemingeniør Leora Topaz i Elbit til Teknisk Ukeblad.

Selskapet har utviklet et system som oppdager den angripende raketten med hjelp av infrarøde sensorer og sender ut en laserstråle som får raketten til å endre retning bort fra flyet. “Det israelsk-utviklede forsvarssystemet anses for å være et av verdens mest avanserte i sitt slag, og kan, i følge El-Op, operere uten restriksjoner fra samtlige luftfartsrom over hele verden,” skriver Teknisk Ukeblad.

Verken SAS eller Norwegian har umiddelbare planer om å utstyre sine fly med rakettforsvarssystemer, men sier de følger nøye med på utviklingen.

– Vi har ikke planer om å installere anti-missil-systemer på flyene våre, men vi følger nøye med på utviklingen, sier Monica Hovland, informasjonskonsulent i SAS.

– Urolige situasjoner i Midtøsten eller andre steder kan aktualisere dette, sier Åsa Larsson, pressetalskvinne i Norwegian.

Elbit er et stort israelsk selskap for sikkerhetsutstyr. I 2009 ble selskapet kastet ut av Oljefondet, fordi det hadde levert overvåkningsutstyr til Israels sikkerhetsbarriere på Vestbredden. Det er uklart om den rødgrønne regjeringen også vil boikotte selskapets systemer som kan gi sikkerhet til norske fly.

---------

Dersom du savner kommentarfelt for Facebook her under artikkelen, er dette dessverre utenfor MIFFs kontroll. Det kan skyldes din nettleser, innstillinger på din nettleser og/ eller innstillinger i din Facebook-bruker. Kommentarer kan sendes til post@miff.no, eller legges inn på MIFFs Facebook-side.

Det er superenkelt å gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Klikk bildet og gi en gave med din mobiltelefon på noen få sekunder. Belastes din neste mobilfaktura.       


Du kan også gi en gave med å sende kodeordet GAVE med SMS til 1948. Standard 250 kroner, skriv eventuelt annet beløp etter GAVE i meldingen. 

Ingen artikler å vise