Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Prøver Staples å skjule at de er presset til å boikotte?

Slik ble sporet av boikott-presset fjernet: Etter at MIFF sendte spørsmål til Staples ble Twitter-meldingen fjernet. Siden ble også referansen til Twitter-meldingen fjernet fra nettsiden til Norsk Folkehjelp. (Skjermdump fra folkehjelp.no 23. desember 2013)
Slik ble sporet av boikott-presset fjernet: Etter at MIFF sendte spørsmål til Staples ble Twitter-meldingen fjernet. Siden ble også referansen til Twitter-meldingen fjernet fra nettsiden til Norsk Folkehjelp. (Skjermdump fra folkehjelp.no 23. desember 2013)
Staples varslet på Twitter at de "faser ut SodaStream fra sortimentet". Norsk Folkhjelp feirer det som en seier for sin boikottkampanje, men Staples hevder at "det ikke på noen måte er snakk om boikott fra vår side".

Det er velkjent at Fagforbundet, Norsk Folkehjelp og andre norske organisasjoner har en kampanje for å boikotte SodaStream. Hvilke metoder de bruker mot norske varehus for å presse gjennom sin agenda er ukjent, men at de er aktive, er det ingen tvil om.

Et klart tegn på dette kom i forrige uke, da Staples Norge meldte på sin twitter-konto: «Staples velger av flere årsaker å fase ut Sodastream fra sortiment. Vi takker @fagforbundet og @norskfolkehjelp for god dialog.»

Skjermdump av Twitter-meldingen til Staples.
Skjermdump av Twitter-meldingen til Staples.

Twitter-meldingen ble selvsagt plukket opp av de to norske organisasjonene, og Norsk Folkehjelp var raske med å lage en artikkel og framstille dette som en seier for sin kampanje. Artikkelen ble publisert fredag 20. desember.

 

Andre signaler

Mandag 23. desember kom det andre signaler fra Staples.

Kjetil Ravn Hansen, varamedlem i MIFFs hovedstyre, sendte følgende melding til selskapet.

«Jeg ble svært skuffet da jeg leste på deres Twitter-konto om utfasingen av SodaStream. Det fremkommer at denne avgjørelsen er tatt på grunnlag av et samarbeid med Norsk Folkehjelp og Fagforbundet. Siden dette er aktører med en ensidig negativ holdning til verdens eneste jødiske stat, er jeg redd dette ikke er en balansert avgjørelse. Jeg vil i alle fall oppfordre dere til å se på denne artikkelen

Bettina Graham Hansen, som er ansvarlig for nett og sosiale medier i Staples, svarte i løpet av kort tid slik, og vi gjengir i sin helhet:

«Hei og takk for din mail. Dette har kommet litt ut av kontroll for oss, vi har satt ut produktet fordi det selger dårlig – det er ingen boikott fra vår side. Det er uheldig at disse to tingene har blitt koplet sammen.»

Deretter ble Twitter-meldingen slettet.

 

Staples skapte selv kobling

I en oppfølgende e-post påpekte Kjetil Ravn Hansen at det er naturlig å fjerne et produkt som selger dårlig, men påpekte at Staples selv hadde gjort en kobling til boikottorganisasjonene i sin Twitter-melding.

«Vi skylder ikke på andre enn oss selv for at koplingen skjer og ser at det ble uheldig, men beklager det og presiserer at det ikke på noen måte er snakk om boikott fra vår side. Dette er ikke politikk og kun et produkt som er faset ut på grunn av dårlig salg i Norge,» svarte Graham Hansen fra Staples.

Senere ble også referansen til Twitter-meldingen i artikkelen til Norsk Folkehjelp slettet, men MIFF har skjermdump av denne.

– Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har hatt en god dialog med Staples om SodaStreams produksjon på okkupert område. Valget om å fase ut salget av SodaStream er en flott avgjørelse, sier Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp, til egen nettside.

 

Kjør en enkel test!

Det er vanskelig å vite alle årsakene til at Staples vil fase ut SodaStream. Den første Twitter-meldingen antyder at presset, det som på stammespråket kalles «dialog», har hatt betydning. Hvorfor skulle et varehus velge å varsle offentlig utfasing av et produktsortiment? Hvorfor koble utfasingen til «dialog» med grupper som vil boikotte varegruppen? At referansene til dette blir fjernet i ettertid, svekker ikke akkurat mistanken om at Staples har gjort seg til et boikott-firma.

Det finnes en enkel måte for Israel-venner å teste om Staples boikotter, eller om de har reelle salgsproblemer med SodaStream: Dra til ditt nærmeste Staples stormarked og kjøp SodaStream! Er de tom, så be dem bestille inn til deg! Er det sant at utfasingen bare skjer fordi SodaStream selger dårlig, vil brusmaskinene komme tilbake i hyllene med økt etterspørsel.

Ifølge nettsiden til Staples har kjeden 22 stormarkeder i Norge. Internasjonalt er Staples «verdens største leverandør av utstyr til kontoret», med salgskanaler i 27 land. En norsk Twitter-melding kan få store konsekvenser for salget internasjonalt dersom Staples blir kjent som et boikott-selskap.


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart