Prøver Staples å skjule at de er presset til å boikotte?

Staples varslet på Twitter at de “faser ut SodaStream fra sortimentet”. Norsk Folkhjelp feirer det som en seier for sin boikottkampanje, men Staples hevder at “det ikke på noen måte er snakk om boikott fra vår side”.

Slik ble sporet av boikott-presset fjernet: Etter at MIFF sendte spørsmål til Staples ble Twitter-meldingen fjernet. Siden ble også referansen til Twitter-meldingen fjernet fra nettsiden til Norsk Folkehjelp. (Skjermdump fra folkehjelp.no 23. desember 2013)
Slik ble sporet av boikott-presset fjernet: Etter at MIFF sendte spørsmål til Staples ble Twitter-meldingen fjernet. Siden ble også referansen til Twitter-meldingen fjernet fra nettsiden til Norsk Folkehjelp. (Skjermdump fra folkehjelp.no 23. desember 2013)
 
Støtter DU det jødiske folkets rett til et nasjonalt hjemland? Klikk her for å bli medlem av MIFF fra kun kr. 4,- per uke

Det er velkjent at Fagforbundet, Norsk Folkehjelp og andre norske organisasjoner har en kampanje for å boikotte SodaStream. Hvilke metoder de bruker mot norske varehus for å presse gjennom sin agenda er ukjent, men at de er aktive, er det ingen tvil om.

Et klart tegn på dette kom i forrige uke, da Staples Norge meldte på sin twitter-konto: “Staples velger av flere årsaker å fase ut Sodastream fra sortiment. Vi takker @fagforbundet og @norskfolkehjelp for god dialog.”

Skjermdump av Twitter-meldingen til Staples.
Skjermdump av Twitter-meldingen til Staples.

Twitter-meldingen ble selvsagt plukket opp av de to norske organisasjonene, og Norsk Folkehjelp var raske med å lage en artikkel og framstille dette som en seier for sin kampanje. Artikkelen ble publisert fredag 20. desember.

 

- Artikkelteksten fortsetter under annonsen -

Andre signaler

Mandag 23. desember kom det andre signaler fra Staples.

Kjetil Ravn Hansen, varamedlem i MIFFs hovedstyre, sendte følgende melding til selskapet.

“Jeg ble svært skuffet da jeg leste på deres Twitter-konto om utfasingen av SodaStream. Det fremkommer at denne avgjørelsen er tatt på grunnlag av et samarbeid med Norsk Folkehjelp og Fagforbundet. Siden dette er aktører med en ensidig negativ holdning til verdens eneste jødiske stat, er jeg redd dette ikke er en balansert avgjørelse. Jeg vil i alle fall oppfordre dere til å se på denne artikkelen.”

Bettina Graham Hansen, som er ansvarlig for nett og sosiale medier i Staples, svarte i løpet av kort tid slik, og vi gjengir i sin helhet:

“Hei og takk for din mail. Dette har kommet litt ut av kontroll for oss, vi har satt ut produktet fordi det selger dårlig – det er ingen boikott fra vår side. Det er uheldig at disse to tingene har blitt koplet sammen.”

Deretter ble Twitter-meldingen slettet.

 

Staples skapte selv kobling

I en oppfølgende e-post påpekte Kjetil Ravn Hansen at det er naturlig å fjerne et produkt som selger dårlig, men påpekte at Staples selv hadde gjort en kobling til boikottorganisasjonene i sin Twitter-melding.

“Vi skylder ikke på andre enn oss selv for at koplingen skjer og ser at det ble uheldig, men beklager det og presiserer at det ikke på noen måte er snakk om boikott fra vår side. Dette er ikke politikk og kun et produkt som er faset ut på grunn av dårlig salg i Norge,” svarte Graham Hansen fra Staples.

Senere ble også referansen til Twitter-meldingen i artikkelen til Norsk Folkehjelp slettet, men MIFF har skjermdump av denne.

– Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har hatt en god dialog med Staples om SodaStreams produksjon på okkupert område. Valget om å fase ut salget av SodaStream er en flott avgjørelse, sier Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp, til egen nettside.

 

Kjør en enkel test!

Det er vanskelig å vite alle årsakene til at Staples vil fase ut SodaStream. Den første Twitter-meldingen antyder at presset, det som på stammespråket kalles “dialog”, har hatt betydning. Hvorfor skulle et varehus velge å varsle offentlig utfasing av et produktsortiment? Hvorfor koble utfasingen til “dialog” med grupper som vil boikotte varegruppen? At referansene til dette blir fjernet i ettertid, svekker ikke akkurat mistanken om at Staples har gjort seg til et boikott-firma.

Det finnes en enkel måte for Israel-venner å teste om Staples boikotter, eller om de har reelle salgsproblemer med SodaStream: Dra til ditt nærmeste Staples stormarked og kjøp SodaStream! Er de tom, så be dem bestille inn til deg! Er det sant at utfasingen bare skjer fordi SodaStream selger dårlig, vil brusmaskinene komme tilbake i hyllene med økt etterspørsel.

Ifølge nettsiden til Staples har kjeden 22 stormarkeder i Norge. Internasjonalt er Staples “verdens største leverandør av utstyr til kontoret”, med salgskanaler i 27 land. En norsk Twitter-melding kan få store konsekvenser for salget internasjonalt dersom Staples blir kjent som et boikott-selskap.

Forrige artikkelGod jul og godt nytt år!
Neste artikkelSlik har terroren økt dramatisk under forhandlingene
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Personsjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Conrad Myrland (f. 1979) er daglig leder og ansvarlig redaktør i MIFF. Han utviklet nettstedet på sin fritid fra januar 2001 til juli 2007. Fra august 2007 har Myrland arbeidet fulltid for MIFF. Myrland har utdannelse i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Stavanger og internett-studier ved Curtin University of Technology, Perth, Australia. I perioden 2001-2005 var han fungerende redaktør, deskansvarlig og journalist i lokalavisen Solabladet. Myrland har vært medarbeider for MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus siden 1995.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -