Får massiv støtte for å ha droppet Israel-boikott

Billedkunstner Henrik Placht var en ivrig forkjemper for akademisk og kulturell boikott av Israel. Etter at han denne uken sto frem i Aftenposten og fortalte at han har skiftet mening, har han mottatt en mengde positive reaksjoner.

Skjermdump fra Aftenposten.no.
Skjermdump fra Aftenposten.no.
Denne artikkelen er en gave til deg fra medlemmene i Med Israel for fred (MIFF). Hvis også du blir medlem, kan vi nå ut med sannheten om Israel til enda flere. Er du medlem allerede, håper vi du vil verve en venn nå. Klikk her for å gå til registreringsskjema. Medlemskap er gratis ut året!

”Boikott Israel for å få slutt på okkupasjonen”, oppfordret Placht i en kronikk i Aftenposten 11. november 2009. På den tiden tok han til orde for å kutte samarbeid med israelske kunst- og kulturinstitusjoner og stoppe gjesteforelesninger ved israelske universiteter.

Drøye fire år senere kan Aftenposten fortelle at den samme kunstneren nå er engasjert som gjesteforeleser ved Universitetet i Tel Aviv, for masterstudenter ved kunstakademiet Bezalel.

– Jeg reiste fordi jeg ikke lenger tror på boikotten. Ved å kutte dialogen gjør man ikke annet enn å bidra til at fiendebildene opprettholdes. Da kommer man ingen vei, sier Placht til Aftenposten.

– Retorikken til boikotterne er så prinsipiell at den ødelegger for dialog. Den har ingen fleksibilitet og virker derfor kontraproduktivt, uttaler han i intervjuet.

Til Miff.no forteller han at de positive reaksjonene har strømmet på etter at han sto opp mot den akademiske og kulturelle boikottbevegelsen.

– Dette er et spørsmål jeg tror berører mange på en eller annen måte. Mange her i Norge har en eller annen følelse med en av partene, blant annet på grunn av Oslo-avtalen og vårt store engasjement. 70 prosent av alle reaksjonene jeg har fått er veldig positive, sier han.

 

Vil jobbe for nytt samarbeid

Placht har arbeidet i de palestinskkontrollerte områdene på Vestbredden i en årrekke, og i 2006 sto han bak etableringen av et palestinsk kunstakademi i Ramallah, som har Kunsthøgskolen i Oslo som samarbeidspartner. I dag veksler han mellom å bo og arbeide i Oslo og Ramallah. En viktig målsetning med det palestinske akademiet har vært å bygge bro mellom palestinske og internasjonale kunstneriske miljøer.

– En periode hadde vi et sterkt og fint samarbeid med israelske institusjoner, før vi kom frem til at vi mente det var nødvendig med boikott. Det er synd at dette samarbeidet ikke finnes lenger, sier Placht til Miff.no.

– Tenker du nå å forsøke å starte opp igjen et slikt samarbeid?

– Jeg ønsker å forsøke å få det til, ja. Man kan jo ikke pålegge noen å samarbeide om ikke de ønsker det selv, men jeg hadde gjerne sett at vi hadde fått et sterkt samarbeid med israelske institusjoner, sier han.

 

– Viktigere med broer enn prinsipper

– Hva var det som gjorde at du i utgangspunktet mente at boikott mot Israel var et godt virkemiddel?

– Jeg tror at alle som har jobbet på Vestbredden har et ønske om at man skal bruke de få virkemidlene man har til å prøve å kjempe mot staten Israel og den brutale okkupasjonen, for å tvinge dem til å måtte reflektere over okkupasjonen og konsekvensen av den, og for å forsøke å begrense noe overfor de som ellers legger begrensninger for andre, sier Placht.

Det er i løpet av det siste året at han har endret oppfatning om boikott-standpunktet, gjennom en prosess der han har stiftet bekjentskap med det israelske kunstmiljøet på nytt. Først dro han til Israel etter å ha blitt kontaktet av en israelsk kunststudent på e-post. Så fikk han en formell invitasjon til å besøke Israel fra dekanen ved Bezalel, fordi de var interessert i å høre om kunstakademiet i Ramallah og de palestinske kunstprosjektene. Placht ble utfordret til å være mentor for et brobyggerprosjekt. Da kom han frem til at han ikke kunne la være å dra.

– Hvis jeg kan bidra med noe gjennom arbeidet jeg har gjort, synes jeg det er viktigere enn å skulle holde på prinsipielle standpunkter, sier han.

 

Fant en levende diskurs i Israel

– På hvilke måter har inntrykket ditt av den israelske staten endret seg?

– Jeg har de samme kritiske synspunktene på staten Israel og den okkupasjonspolitikken de fører. Men jeg hadde ikke truffet de gode kreftene i Israel før. Det gir håp å se at det finnes en levende diskurs inne i Israel, og ikke bare den ”hard core” sionistiske linjen, slik man i stor grad får inntrykk av, sier kunstneren.

– De positive kreftene som ønsker å finne bærekraftige politiske løsninger er i majoritet innenfor mitt fagfelt, som er kultursektoren og akademia. Når vi ”straffer” dem, forsvinner dialogen, og uten dialog blir det veldig vanskelig, mener han.

Forrige artikkelFørste Super Hercules er på plass
Neste artikkelBennett mener annektering er løsningen
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Tor-Bjørn Nordgaard (f. 1980) er fra mars 2016 ny redaktør av MIFFs avis Midtøsten i fokus. Nordgaard har jobbet som journalist for MIFF fra 2014. Han har bakgrunn som frilansjournalist og forfatter. Tlf. 95278159 E-post: tor-bjorn@miff.no Følg Nordgaard fra Facebook-siden https://www.facebook.com/mifftbn/
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -