Hvordan sikre at eksamensoppgaver blir mer balanserte?

Fremskrittspartiet mener norsk eksamen 28. mai hadde “svært ensidig fokus” og “bidrar til å fremme jødehat”. Stortingsrepresentant Jørund Rytman (FrP) spør kunnskapsministeren hvordan han vil sikre at fremtidige eksamensoppgaver blir mer balanserte.

Stortingsrepresentant Jørund Rytman (FrP). (Foto: Facebook)
Stortingsrepresentant Jørund Rytman (FrP). (Foto: Facebook)
 
Støtter DU det jødiske folkets rett til et nasjonalt hjemland? Klikk her for å bli medlem av MIFF fra kun kr. 4,- per uke

Eksamen i norsk hovedmål 28. mai fortsetter å skape politiske bølger – og det med rette. I forrige uke sendte stortingsrepresentant Jørund Rytman (FrP) et nytt skriftlig spørsmål til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (Høyre). Statsråden har allerede svartspørsmål fra stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (KrF). Svaret til Rytman er ventet først i neste uke, da det ble formelt registrert oversendt til departementet 10. juni.

I sitt spørsmål begynner Rytman med å påpeke at “skolen skal være en nøytral læringsarena, der elever skal lære kritisk tenkning, og lære at saker og konflikter har flere sider”.

Deretter skriver han:

“De siste dagene har det vært stor oppmerksomhet omkring en eksamensoppgave som mange, deriblant FrP, mener har et svært ensidig fokus, og i tillegg bidrar til å fremme jødehat. Vil statsråden ta initiativ overfor Utdanningsdirektoratet slik at man sikrer at fremtidige eksamensoppgaver er mer balanserte?”

I sin begrunnelse minner Rytman på at situasjonen i Midtøsten er svært komplisert. “Med den skremmende fremvekst av jødehat som vi ser i hele Europa – også i Norge – burde være maktpåliggende for et norsk utdanningsorgan å gi elevene et saklig og objektivt grunnlag for oppgaven,” skriver Rytman.

Han synes det er trist at Utdanningsdirektoratet gir en oppgave til elevene basert på Mads Gilberts “ensidige og uhistoriske fremstilling av Gaza-konflikten.”

 

Ung reaksjon i Aftenposten

På kvelden 11. juni publiserte Aftenposten.no et leserinnlegg av en 19 år gammel jente som hadde eksamenen 28. mai. Julie Bremnes kritiserer Utdanningsdirektoratet for å ha gitt en så politisert oppgave på en eksamen i norskfaget.

 

Gilberts SMS brukt også tidligere

Fra en tidligere elev på Sandefjord videregående skole får MIFF opplyst at Gilberts SMS, som ble gjengitt i eksamen 28. mai, også ble gitt i heldagsprøve på skolen 6. april 2011. Også den gang ble SMSen servert til avgangselever i videregående skole.

Forrige artikkelIDF med mobilt rakettskjold
Neste artikkelDrapsdømt terrorleder er populær presidentkandidat
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Personsjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Conrad Myrland (f. 1979) er daglig leder og ansvarlig redaktør i MIFF. Han utviklet nettstedet på sin fritid fra januar 2001 til juli 2007. Fra august 2007 har Myrland arbeidet fulltid for MIFF. Myrland har utdannelse i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Stavanger og internett-studier ved Curtin University of Technology, Perth, Australia. I perioden 2001-2005 var han fungerende redaktør, deskansvarlig og journalist i lokalavisen Solabladet. Myrland har vært medarbeider for MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus siden 1995.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -