Boikotter du Israel har du ikke sjanse til å nyte dette

Det blir ikke lenger Cola å få KFUMs sommerleirer eller Fagforbundets møter. Ingen som boikotter Israel kan med god samvittighet kjøpe den populære brusen.

De som boikotter Israel har samtidig stengt seg selv ute fra å nyte dette. (Foto: Conrad Myrland, MIFF)
De som boikotter Israel har samtidig stengt seg selv ute fra å nyte dette. (Foto: Conrad Myrland, MIFF)

Hvorfor? Blir Cola-brus solgt i Norge produsert i Israel?

Nei, men de populære Cola-etikettene som er tilbake for sommeren er laget på skrivere utviklet, og ofte produsert, i Israel. Rødfargen i Cola-etikettene er også utviklet og produsert i Israel.

Coca-Colas kampanje med spesialetiketter ble lansert i Europa i 2013. Med en variasjon på minst 150 etiketter i 32 ulike land stod Cola overfor en enorm oppgave med produksjon av etikettene. Løsningen, etter mange eksperimenter, ble å trykke etikettene på HP Indigo skrivere, utviklet i Israel av Indigo-avdelingen til HP.

– Indigos teknologi gjør det mulig for store selskaper som Coca-Cola å bygge bedre relasjoner med sine kunder, sier Alon Bar Shani, visepresident i HP og direktør for HP Indigo, til Times of Israel.

Denne sommeren blir millioner av Cola-flasker solgt med etiketter produsert med israelske teknologi.

– Ingen andre skrivere kunne gjort denne jobben, sier Peter Overbeek, som er leder for “Share A Coke”-prosjektet, i en video på HPs nettside. I videoen kommer det også fram at HP Indigo utviklet et eget blekk for å gjenskape rødfargen i Colas logo perfekt. Dette blekket blir produsert i Kiryat Gat i Israel for HP Indigo.

Produksjonsanlegget i Kiryat Gat er på 11.000 kvadratmeter og ble åpnet i 2012, melder nettstedet Labels & Labeling. HP har mer enn fem tusen ansatte i Israel, og fire forsknings- og utviklingssenter.

Les hvorfor boikott av Israel er dumt og umoralsk. Mange av Israels beste argumenter kommer svært sjelden fram i norske medier. Klikk deg inn her for å lese disse i kortform, med lenker til videre dokumentasjon.

 

  • Da Cola lansert sin personaliserte etikettkampanje i Israel i 2013, ble det hele, ikke uventet, tatt til et høyere nivå. Det kan du se i filmen under.

Hjertelig takk til MIFF-medlem Erik Lund for research bak denne artikkelen.

DEL
Forrige artikkelNorge avlyser giverlandsmøte
Neste artikkelNRK rettet feil etter korreks fra MIFF
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Personsjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Conrad Myrland (f. 1979) er daglig leder og ansvarlig redaktør i MIFF. Han utviklet nettstedet på sin fritid fra januar 2001 til juli 2007. Fra august 2007 har Myrland arbeidet fulltid for MIFF.
Myrland har utdannelse i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Stavanger og internett-studier ved Curtin University of Technology, Perth, Australia. I perioden 2001-2005 var han fungerende redaktør, deskansvarlig og journalist i lokalavisen Solabladet.
Myrland har vært medarbeider for MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus siden 1995.