Norge må presse PA til å stanse indoktrinering til hat og hyllest av drap på sivile i skole og offisielle medier

Tawfiq Tirawi på Ma'an TV 16. januar 2016 (via PMW).
Tawfiq Tirawi på Ma'an TV 16. januar 2016 (via PMW).

Før du leser videre, vil vi takke deg som er medlem av MIFF og gjør det mulig for oss å drive dette nettstedet. Er du ikke medlem ennå, vil vi invitere deg til å betale kontingent for 2021 nå. Da gir vi deg resten av år 2020 gratis.

I årene med israelsk siviladministrasjon av palestinske landsbyer og byer på Gaza og Vestbredden (1967-1994) var skolepensum i områdene egyptisk og jordansk. Israel fjernet imidlertid ord og setninger som var antisemittiske eller oppmuntret til vold. Etter en klage fra Jordan og Egypt, som hevdet at Israel endret pensum i strid med Geneve-konvensjonen, avsa en undersøkelseskomité fra FN dom i Israels favør. FN mente Israel hadde rett til å stryke ord og uttrykk som var fiendtlige og ringeaktende overfor jøder og Israel.

Etter at palestinerne fikk selvstyre på midten av 1990-tallet overtok de skolevesenet på Vestbredden og i Gaza. I 1998 ble de jordanske og egyptiske skolebøkene erstattet av bøker utgitt av det palestinske utdanningsdepartementet. Både israelerne og palestinerne hadde gjennom Oslo II-avtalen forpliktet seg til å benytte skolesystemet til å bygge ned fiendebilder, så det var forventet at de nye skolebøkene ville reflektere «Oslo-avtalenes ånd». Men slik gikk det ikke.

Samme år ble det satt internasjonalt fokus på hvordan PA systematisk brøt sine løfter angående skolepensum. Dette førte til at flere land fra høsten 2000 stanset eller satte betingelser til støtten til skolebøkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Internasjonalt press for å tvinge PA til å bedre skolebøkene har gjennom de siste årene hatt positiv effekt. Dette viser at reaksjoner utenfra kan ha god effekt.

Men den samlede hatpropagandaen i det palestinske samfunnet har dessverre ikke blitt mindre. Boken Dobbeltspill, Sviket mot fredsprosessen, utgitt av MIFF i 2012, gir en inngående dokumentasjon av hatpropagandaen i det palestinske samfunnet fra mai 2010 og inn i 2012. (Eksempler fra Hamas-tilknyttede medier og ledere er ikke tatt med i boken.)

Den forrige norske regjeringen møtte dokumentasjon på hatindoktrinering og hyllest av drap på sivile med det vi dessverre må tolke som likegyldighet eller berørings­angst.

Vi antar at motivet for å tie denne del av palestinsk virkelighet i hjel, er frykt for at den politiske prosessen mot en palestinsk stat skal gå av sporet dersom det blir konfrontert. Men konsekvensen av å feie saken under teppet de siste 20 årene, er at grunnlaget for fredelig sameksistens mellom israelere og palestinere er blitt undergravd.

Vedlagt dette notatet legger MIFF to ferske og omfattende rapporter om skolebøker og skolepensum i de palestinske selvstyreområdene.

1) Schoolbooks of the Palestinian Authority (PA): The Attitude to the Jews, to Israel and to Peace av Arnon Groiss og Ronni Shaked.
2) Reform or Radicalization PA 2017-18 Curriculum av Eldad J. Pardo, Arik Agassi og Marcus Sheff.

Begge rapportene dokumenterer at PAs skolebøker bidrar til delegitimering og demonisering av Israel, bygger opp fiendebilder og argumenter for voldsbruk i stedet for fred og forsoning.

Vi minner også om den vedlagte rapporten Opplæring til hat og terror, som første gang ble levert av MIFF til Utenriks­departementet 15. april 2016. Denne dokumenterer eksempler på indoktrinering til hat i utdanningssystemet.

MIFF forventer at regjeringen

  • er tydelige og klare i sine fordømmelser når det avdekkes eksempler på indoktrinering til hat og hyllest av drap på sivile gjennom PAs offisielle kanaler.
  • legger økonomisk press på PA til å starte fredsundervisning i skolen.


Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag