Elever opprørt over ensidig propaganda i skolen før Operasjon Dagsverk

- Foredragsholderen kom i Palestina-skjerf og prøvde å fortelle oss at de ikke har valgt side, skriver en opprørt elev.
På denne skolen i Trøndelag har Operasjon Dagsverks plakat fått selskap av en informasjonsplakat fra MIFF. (Foto: Privat)
På denne skolen i Trøndelag har Operasjon Dagsverks plakat fått selskap av en informasjonsplakat fra MIFF. (Foto: Privat)

I disse dager har en rekke ungdomsskoler og videregående skoler egne tematimer eller temadager i forkant av Operasjon Dagsverk (OD) 1. november. OD kaller det Internasjonal Uke. Nå er demoniseringen av verdens eneste jødiske stat i gang i norske skoler, skrev MIFF 17. oktober.

Vi skrev også at Operasjon Dagsverk hevder at de ikke har «valgt side». Reaksjoner fra elever fra ulike steder i landet, viser at dette ikke stemmer.

 

Elev i Buskerud

«Vi har ikke valgt side,» var budskapet også til en foredragsholder på en skole i Hallingdal 25. oktober. Vi gjengir en spontan reaksjon fra en skoleelev slik den ble skrevet på MIFFs Facebook-vegg:

«Fikk i dag en presentasjon om årets OD på skolen. Har aldri blitt så sjokkert av en presentasjon. Han som hold presentasjonen var fast bestemt på at det var dårlig gjort at Israel styrer 77 % av Israel, og at araberne bare styrer 23 %… Excuse me? Og nå sier han «Vi velger ikke side, vi velger menneskerettigheter»…. Det verste er at han har møtt opp i Palestina-skjerf ? «Velger ikke side.» Piss meg i øret.»

 

Elev i Hedmark

En tredjeklassing på en videregående skole i Hedmark har sendt MIFF et fyldig referat av hva hun opplevde tirsdag 23. oktober. Hun gjorde notat av budskapene som ble formidlet og vi gjengir dem i sin helhet slik de er sendt til MIFF:

«Punktene nedenfor er eksempler på noe av det OD legger vekt på å få fram på IU-dagen, og noe som ble gjentatt gjennom hele dagen. De sier:

  • At opprettelsen av staten Israel og jødenes innvandring har skylden for konflikten.
  • At de verken får undervisning eller søvn i fengslene og at de ikke blir behandlet bra, som for eksempel at de blir banket opp hele tiden.
  • At selve arrestasjonen er verst, da israelske soldater kommer uventet og bryter seg inn på natten i huset og knekker armene bak på ryggen til uskyldige palestinske ungdommer og at de ikke får sjansen til å si farvel til familien eller forklare seg. Deretter 9 måneders fengsel (som forklart i punktet ovenfor) hvor de ikke har noe kontakt med familie eller venner.
  • At Israel okkuperer Palestina, og har gjort det siden 1948.
  • At vegger og murer begrenser friheten til palestinsk ungdom. (Hva mener OD egentlig med «du har ikke et liv uten frihet til å leve»? Vil de fjerne Israels muligheter til å beskytte seg?)
  • At israelske soldater på grensene er sinte og kjefter på palestinsk ungdom.

Likevel sier de at «ikke alle israelere er dårlige mennesker» og «ikke alle palestinere er gode mennesker». De sa også at Israel ikke er den store slemme ulven… men likevel er det dette inntrykket mange av elevene sitter igjen med. Alle foredragene, filmene og aktivitetene på denne dagen framstiller Palestina som nesten helt uskyldig. Dette er noe jeg reagerer sterkt på! De legger opp dagen og aktivitetene på en slik måte at det ikke er åpent for diskusjon eller for å se konflikten fra en annen side. Da vi for eksempel var på posten «Virkeligheten bak tallene» fikk vi beskjed om å være helt stille og lukke øynene. Det var på denne posten vi bl.a. fikk høre om fengsling av palestinsk ungdom. Og det var forferdelig å sitte der og høre så mange usannheter og ensidige påstander. Det verste var at jeg ikke kunne si noe mot det heller, siden alle skulle være helt stille hele tiden. Etterpå var det ikke mulighet for å stille spørsmål en gang.»

Da jenta til slutt fikk anledning til å gi motforestillinger om årets OD til klassen, fikk hun hele 11 elever med seg på å droppe å delta.

– OD-komitéen presenterte konflikten ensidig og partisk. De hevdet at vi som ikke vil delta i OD ikke engasjerer oss. Men det er jo stikk motsatt. Det er elevene som vil bruke tid på å se argumentene fra begge sider, og som ikke bare deltar i OD for å følge flokken, som er virkelig engasjerte, skriver hun.

 

Lærer i Trøndelag

Hvordan innholdet i Internasjonal Uke før Operasjon Dagsverk blir vil selvsagt variere fra skole til skole. En lærer som har hørt OD-presentasjoner på en skole i Trøndelag skriver til MIFF: «Jeg tror kritikken av Operasjon Dagsverk i stor grad har bidratt til å redusere det antiisraelske propagandaelementet i aksjonen.» La oss håpe han har rett.

---------

Dersom du savner kommentarfelt for Facebook her under artikkelen, er dette dessverre utenfor MIFFs kontroll. Det kan skyldes din nettleser, innstillinger på din nettleser og/ eller innstillinger i din Facebook-bruker. Kommentarer kan sendes til post@miff.no, eller legges inn på MIFFs Facebook-side.

Lettlest bok på 144 sider - perfekt gave til tenåringer og unge voksne som trenger å få en god smak av Israel.
Bestill den nye boken Israelernes overlevelseskraft

Det er superenkelt å gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Klikk bildet og gi en gave med din mobiltelefon på noen få sekunder. Belastes din neste mobilfaktura.       


Du kan også gi en gave med å sende kodeordet GAVE med SMS til 1948. Standard 250 kroner, skriv eventuelt annet beløp etter GAVE i meldingen. 

Ingen artikler å vise