To svar om skolebøker

Faksimile av Aftenpostens forside 12. november 2019.

MIFF har sendt følgende replikker til Vårt Land og Dagen.

Israelske og palestinske skolebøker

2. desember kommer Øyvind Wistrøm [i Vårt Land] med flere påstander som må korrigeres.

Wistrøm hevder instituttet IMPACT-se ensidig ser på palestinske lærebøker. Det er feil. IMPACT-se ser på skolebøker fra en rekke land, også Israel, og måler dem opp mot UNESCO-standard.

Wistrøm hevder å sitere en uttalelse fra Europa-rådet om at IMPACT-se kommer med «tendensiøse påstander». Her må universitetslektoren hjelpe oss. Verken MIFF eller IMPACT-se er kjent med noen slags uttalelse fra Europa-rådet der IMPACT-se eller deres rapporter er nevnt.

Wistrøm insinuerer at rapporten til IMPACT-se bygger på «enkeltbøker og skrekkeksempler». Det er feil. Rapporten bygger på en full gjennomgang av alle skolebøkene fra 1-12 klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er flott og nødvendig at israelske skolebøker blir kritisert, men det må være på grunnlag av fakta, ikke på bakgrunn av spekulasjoner og gamle rapporter om skolebøker som ikke lenger er i bruk.

Debatten i høst har dreid seg om hvorvidt Norge skal finansiere skolebøker som lover 13-14 år gamle gutter 72 jomfruer i paradis dersom de gir sitt liv i jihad. Heldigvis mener flertallet på Stortinget at dette er uakseptabelt, og truer med stans i støtte. Israelske skolebøker er ikke bare mye mer forståelsesfulle mot «den andre», og mye mer i tråd med UNESCOs standarder, de blir heller ikke finansiert av norske skattebetalere. Selvsagt kan det være kritikkverdig innhold i israelske skolebøker, slik som det også er i norske skolebøker. Men det betyr ikke at palestinske myndigheter, finansiert av norsk bistand, skal kunne oppmuntre sine egne barn til å begå selvmord.

I over 20 år har MIFF advart mot det giftige innholdet i palestinske skolebøker. Norske forsøk på «konstruktiv dialog» med PA har ikke ført til annet enn at skolebøkene har blitt mye verre. Derfor er det riktig og viktig at Stortinget nå truer med å holde bistand tilbake dersom bøkene ikke blir endret.

Conrad Myrland

Daglig leder Med Israel for fred (MIFF)

Israelske og palestinske skolebøker

5. desember kommer Hans Morten Haugen og Jens Olav Mæland igjen trekkende med det de hevder er et israelsk forbud mot å undervise om hva som ble konsekvensen for palestinerne etter krigen i 1948. Noe slikt forbud klarer de tydeligvis ikke å sitere eller tidfeste – det koker nok ned til at enkeltbøker som er blitt avvist var en fjær som etter hvert ble til fem høns.

Det er på det rene at noe slikt eventuelt forbud mot Nakba-undervisning ikke blir håndhevd i israelsk skole. Jeg henviste til flere eksempler på skolebøker der det arabiske uttrykket Nakba og palestinske 1948-flyktninger blir nevnt i mitt forrige innlegg. Haugen og Mæland kan få enda flere eksempler hvis de tar kontakt.

Det er flott og nødvendig at israelske skolebøker blir kritisert, men det må være på grunnlag av fakta, ikke på bakgrunn av spekulasjoner og gamle rapporter om skolebøker som ikke lenger er i bruk.

Debatten i høst har dreid seg om hvorvidt Norge skal finansiere skolebøker som lover 13-14 år gamle gutter 72 jomfruer i paradis dersom de gir sitt liv i jihad. Heldigvis mener flertallet på Stortinget at dette er uakseptabelt, og truer med stans i støtte. Israelske skolebøker er ikke bare mye mer forståelsesfulle mot «den andre», og mye mer i tråd med UNESCOs standarder, de blir heller ikke finansiert av norske skattebetalere.

I over 20 år har MIFF advart mot det giftige innholdet i palestinske skolebøker. Norske forsøk på «konstruktiv dialog» med PA har ikke ført til annet enn at skolebøkene har blitt mye verre. Derfor er det riktig og viktig at Stortinget nå truer med å holde bistand tilbake dersom bøkene ikke blir endret.

Conrad Myrland

Daglig leder Med Israel for fred (MIFF)



Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag