NRK og den italienske TV-skandalen

Den 18. oktober avslørte mediene en formidabel TV-skandale. En journalist fra RAI TV i Italia bekjente åpenlyst at han adlød Arafats "regelverk for journalistarbeid". NRK har fortiet hele skandalen. Sannsynligvis skyldes fortielsen at NRK selv adlyder det samme regelverket.

«Alle trenger å lese om Israel på miff.no.» Hvis du er enig, trenger vi deg som medlem av MIFF slik at skoleelever og andre kan få israelske perspektiver gratis tilgjengelig på norsk. Bare en liten brøkdel av våre nettgjester er medlemmer. Klikk her for å registrere deg nå (fra kr. 4,- per uke)

Et stykke ute i Dagsrevyen den 18.10. kommer det et innslag om Ramallah-lynsjingen. Sitat: “Israelske sikkerhetsstyrker arresterte i dag åtte palestinere, mistenkt for lynsjingen”. Et arabisk intervjueobjekt anklager Israel for å ha “kidnappet” dem.

Sunnanå forteller imidlertid ingen ting om den italienske TV-journalisten Riccardo Christiano. Det var han som skrev det skandaløse leserbrevet som denne dagen kom på trykk i en av Arafats arabiske aviser. Der forklarte Riccardo at det slett ikke var det statlige italienske fjernsynsselskapet, RAI TV, som filmet lynsjingen i Ramallah. Det var det derimot konkurrenten i et privat italiensk fjernsynsselskap som gjorde. “Vi i statlig italiensk fjernsyn respekterer derimot Selvstyremyndighetenes regelverk for journalistarbeid”, forsikret Riccardo og avsluttet ledserinnlegget med å be om Allahs velsignelse over sine “kjære palestinske venner”.

Opplysningen om at det fins et arabisk “regelverk for journalistarbeid”, som det internasjonale pressekorpset må adlyde, slo ned som en bombe. Den servile italienske journalistens forsikring om hvor lojal han er, er jo skammelig lesning for alle som vet hva uavhengig journalistintegritet er for noe.

Men hva med NRK?
Nå er fortielsen av den italienske fjernsynsskandalen i Dagsrevyen 18. oktober i seg selv en meget mistenkelig indikasjon på hvordan NRK og Lars Sigurd Sunnanå for sin del forholder seg til Selvstyremyndighetenes “regelverket for journalistarbeid”.

Men fins det forøvrig i Dagsrevy-materialet noe som kan illustrere NRKs forhold til dette regelverke, bortsett fra at det ikke fins eksempler på at NRK frivillig har krenket det?

Ja, allerede neste dag, den 19, oktober, kommer det en meget tankevekkende midtøstenreportasje. Man inn-annonserer “dramatikk i Betlehem”. Så følger en Sunnanå-tekst: “Det var etter alt å dømme en beholder med propangass som eksploderte i den palestinske sikkerhetstjenestens hovedkvarter i Betlehem”. “De første fjernsyns-teamene som nådde frem til Arafats sikkerhetshovedkvarter, ble regelrett banket opp av rasende palestinske demonstranter”. “Det som har gjort palestinerne oppbragte, er det italienske fjernsynsselskapets filming av lynsjingen i Ramallah.” Israelerne hadde åpenbart gransket filmen nøye. Bildene var brukt til å identifisere de arabiske lynsjerne. Slik greide Israel å arrestere åtte av dem. “Mange palestinere tror nå at utenlandske TV-folk er i israelernes tjeneste”, sier Sunnanå.

Terrorbombe på politistasjon
Denne reportasjen viser at NRK i virekeligheten tenker på samme måten som Riccardo Christiano.

For det var jo ikke noen propangassbeholder som eksploderte inne på politistasjonen i Betlehem den 19.10., men det var en terrorbombe. Den eksploderte mellom hendene på konstruktøren. NRK kan simpelthen ikke få seg til å fortelle norske fjensynsseere at det konstrueres terrorbomber inne på Arafats politistasjoner. Man får seg ikke til å nevne muligheten, en gang. Derfor tyr man til teorien om “eksplosjon i en propangass-beholder”.

Hvilket naturligvis er nøyaktig i samsvar med Arafats “regelverk for journalistarbeid”.

Dessuten forklarer altså Sunnanå det internasjonale pressekorpsets problemer etter lynsje-filmingen på en måte som gir et sterkt inntrykk av hvor opptatt han er av å gjenvinne arabernes tillit: “Mange palestinere tror nå at utenlandske TV-folk er i israelernes tjeneste”.
Arafat har i virkeligheten ingen grunn til å klage over NRK og Lars Sigurd Sunnanå. Dagsrevyen er blant Arafats dyktigste og mest lojale propagandister.

Som Arafat selv sa det i avskjedstalen til det internasjonale pressekorpset under en middag i Tripoli etter Libanonkrigen i 1982: “You were my best brigade. Dere var den beste brigaden min.” (Sitert etter Ze’ev Khafetz: “Double Vision”).


Det er superenkelt å gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Klikk bildet og gi en gave med din mobiltelefon på noen få sekunder. Belastes din neste mobilfaktura.       


Du kan også gi en gave med å sende kodeordet GAVE med SMS til 1948. Standard 250 kroner, skriv eventuelt annet beløp etter GAVE i meldingen. 

Forrige artikkelIntifada-statistikk
Neste artikkelTERROR: Israeler drept av snikskyttere
Conrad Myrland (f. 1979) er daglig leder og ansvarlig redaktør i Med Israel for fred (MIFF). Myrland ble i 2020 kåret av The Algemeiner «topp hundre personer som positivt påvirket jødisk liv» og av Jewish News Syndicates «40 mest innflytelsesrike talsmenn for Israel i sosiale medier». Myrland utviklet nettstedet miff.no på sin fritid fra januar 2001 til juli 2007. Fra august 2007 har Myrland arbeidet fulltid for MIFF. Myrland har utdannelse i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Stavanger og internett-studier ved Curtin University of Technology, Perth, Australia. I perioden 2001-2005 var han fungerende redaktør, deskansvarlig og journalist i lokalavisen Solabladet. Myrland har vært medarbeider for MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus siden 1995.

Ingen artikler å vise