Fly og fugler

Det følgende stoffet er ikke nytt. Det ble første gang brukt i et nærradioprogram i Stavanger i 1990, og har vært gjengitt andre steder også. Jeg håper at man likevel finner det interessant.
 Etter valget 13. september 2021 får Norge det mest anti-israelske Stortinget noensinne. 
 For å fremme Israels sak ➡️ klikk her for å bli medlem i Med Israel for fred (MIFF) nå ⬅️

En kollisjon mellom fly og fugler er alltid farlig. Vi har opplevd det her i Norge også en rekke ganger. I heldige fall klarer flyet å ta seg tilbake til flyplassen med skader etter kollisjonen.

Er fuglen kommet inn i motoren, er det ekstra farlig. Det går som regel bra med de store flyene som har flere motorer. Men det er ikke spøk. Dersom et fly rammer en musvåk på 900 gram med en hastighet på 800 km i timen, treffer den flyet med en kraft på over 22 tonn. En ørnrammer med 40 tonn, en pelikan med over 100 tonn.
Som så mange andre problemer er også dette ekstra vanskelig i Israel. Grunnen er fugletrekket. Hvert år flyr millioner av fugler over Israel på vei fra Europa til Afrika og tilbake. Disse fugletrekkene gjør at Israel er et av verdens mest spennende land for fugle-elskere i trekk-sesongene vår og høst. Men for flytrafikken, både militær og sivil, skaper fuglene store problemer.

For noen år siden ble det innledet et nært samarbeid mellom fugleforskerne – ornitologene – og flyvåpenet i Israel. Ornitologene har samlet inn data om fuglene ved observasjoner fra bakken som vanlig, men de har også brukt motoriserte glidefly, små ubemannede fly som kalles droner og radar. De dataene som kom inn, er analysert.

Det viser seg at fuglene flyr langs helt spesielle ruter og i spesielle høyder, med meget små variasjoner i disse mønstrene. Dette har gjort flyvåpenet i stand til å finne hvilke områder og høyder som er kritiske. Ut fra dette bestemmer flyvåpenet sin trening. All trening i de farlige sonene er forbudt. Det er bare ved krigshandlinger at dette kan fravikes. Også den sivile luftfarten har nytt godt av det forskerne er kommet fram til.

Siden dette ble gjennomført, har det ikke vært noen ulykker mellom fly og fugler i trekk-periodene. Men forskningen fortsetter, blant annet for å se om vær og andre forhold bringer variasjoner som en bør ta hensyn til.

Det er superenkelt å gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Klikk bildet og gi en gave med din mobiltelefon på noen få sekunder. Belastes din neste mobilfaktura.       


Du kan også gi en gave med å sende kodeordet GAVE med SMS til 1948. Standard 250 kroner, skriv eventuelt annet beløp etter GAVE i meldingen. 

Forrige artikkel22 prosent Nobelpriser til jøder
Neste artikkel7-åring drept nær Nablus
Odd Myrland var redaktør av MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus fra 1994 til 2016. I en enda lengre periode har han vært leder for MIFFs lokalforening i Stavanger. Fra 2016 fortsetter Myrland som redaksjonell medarbeider for MIFF. Før Myrland ble pensjonist hadde han en lang karriere som lærer, sist som lærer i økonomifag på Sola videregående skole. Han har også skrevet boken "Med ryggen mot havet", som tar for seg Midtøsten-konflikten frem til 1980-tallet. Tlf. 958 86 977/ 51 58 01 65 E-post: odd@miff.no

Ingen artikler å vise