Klikk her for å bli medlem nå!

Kom til Nordic Israel Congress 10.-12. mai som fortsetter i stor fellesmarkering mot Israelhatet 12. mai.

Fly og fugler

Det følgende stoffet er ikke nytt. Det ble første gang brukt i et nærradioprogram i Stavanger i 1990, og har vært gjengitt andre steder også. Jeg håper at man likevel finner det interessant.

En kollisjon mellom fly og fugler er alltid farlig. Vi har opplevd det her i Norge også en rekke ganger. I heldige fall klarer flyet å ta seg tilbake til flyplassen med skader etter kollisjonen.

Er fuglen kommet inn i motoren, er det ekstra farlig. Det går som regel bra med de store flyene som har flere motorer. Men det er ikke spøk. Dersom et fly rammer en musvåk på 900 gram med en hastighet på 800 km i timen, treffer den flyet med en kraft på over 22 tonn. En ørnrammer med 40 tonn, en pelikan med over 100 tonn.
Som så mange andre problemer er også dette ekstra vanskelig i Israel. Grunnen er fugletrekket. Hvert år flyr millioner av fugler over Israel på vei fra Europa til Afrika og tilbake. Disse fugletrekkene gjør at Israel er et av verdens mest spennende land for fugle-elskere i trekk-sesongene vår og høst. Men for flytrafikken, både militær og sivil, skaper fuglene store problemer.

For noen år siden ble det innledet et nært samarbeid mellom fugleforskerne – ornitologene – og flyvåpenet i Israel. Ornitologene har samlet inn data om fuglene ved observasjoner fra bakken som vanlig, men de har også brukt motoriserte glidefly, små ubemannede fly som kalles droner og radar. De dataene som kom inn, er analysert.

Det viser seg at fuglene flyr langs helt spesielle ruter og i spesielle høyder, med meget små variasjoner i disse mønstrene. Dette har gjort flyvåpenet i stand til å finne hvilke områder og høyder som er kritiske. Ut fra dette bestemmer flyvåpenet sin trening. All trening i de farlige sonene er forbudt. Det er bare ved krigshandlinger at dette kan fravikes. Også den sivile luftfarten har nytt godt av det forskerne er kommet fram til.

Siden dette ble gjennomført, har det ikke vært noen ulykker mellom fly og fugler i trekk-periodene. Men forskningen fortsetter, blant annet for å se om vær og andre forhold bringer variasjoner som en bør ta hensyn til.


Kan du hjelpe på én eller flere måter?

  1. Bli medlem (fyll ut skjemaet under)
  2. Gi en gave til MIFFs informasjonsarbeid for Israel.
  3. Bestill MIFFs bøker – passer veldig godt som gave både til Israel-venner og folk som er kritiske til Israel.
  4. Bestill flyers med israelernes beste argumenter til utdeling.

Denne artikkelen kan du lese gratis på grunn av over 13.000 MIFF-medlemmer og andre frivillige givere. Men vi trenger støtte fra mange flere nå!

Gi gave her eller Vipps 39881

Bli medlem ved å fylle ut skjemaet under og trykk «send»!

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israels sak

Med noen få klikk kan du gi med mobilen din.

0

Your Cart