Egyptisk redaktør dømt til fengsel for artikler

Hosni Mubarak er 79 år gammel, men han liker ikke at egyptiske aviser skriver om helsen hans.

I 1998 ble Eissas avis stengt i 7 år fordi han trykket en uttalelse fra en islamistisk gruppe som truet koptiske (kristne) forretningsmenn i Egypt. Avisen fikk åpne igjen i 2005. Men i 2006 ble Eissa dømt til et års fengsel for å ha “injuriert” Mubarak (den egyptiske presidenten). En appelldomstol reduserte siden straffen til en bot på 20.000 kroner.

I september 2007 ble Eissa og tre andre avisredaktører dømt til ett års fengsel for å ha “baktalt” Mubarak og hans regjerende parti. [Så vidt jeg forstår av kilde-artikkelen, befinner denne saken seg fremdeles i rettsvesenet.]

Mubaraks helse
Nå nylig ble Eissa dømt til 6 måneders fengsel. Bakgrunnen var at hans avis hadde brakt en artikkelserie om helsen til president Mubarak. Mubarak er, i mars 2008, 79 år gammel. I det politiske systemet i Egypt er det ingen naturlig måte å bytte hersker på. Og Mubarak har ikke utpekt noen “kronprins”. Derfor er hans helse en meget viktig sak. Svikter den, kan Egypt i verste fall gå inn i kaos.

Det er riktignok sterk mistanke om at Mubarak arbeider for å få sin sønn Gamal som etterfølger. Men mange i Egypt er imot dette. De vil gjerne bo i et land som er kommet litt lenger enn at den eneste aktuelle kandidaten til å overta som president, er en sønn av den sittende presidenten.

Artikler om sykdom
I august trykket Eissa flere artikler over flere dager om hvordan president Hosni Mubaraks helse angivelig sviktet. Det stod blant annet at presidenten hadde vært i koma.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom meldingene var falske, ville det være nokså enkelt å motbevise dem. Man kunne la Mubarak bli intervjuet av medier, så kunne folk se at han var (noenlunde) frisk. Eller man kunne i det minste ha benektet meldingene.

Men det som skjedde, var at Mubarak selv og de statskontrollerte mediene i Egypt ikke kommenterte meldingene i ukevis. Først etter ganske lang tid gav Mubarak et intervju til statsmediene. Noen dager etter stod kona, Suzanne Mubarak, fram og sa at hennes mann var frisk, og de som skrev noe annet, fortjener å bli straffet.

Det var jo et klart signal, og Eissa ble arrestert og dømt til 6 måneders fengsel. Han har betalt en kausjon på 200 kroner for å slippe å sitte fengslet mens saken venter på ny behandling etter anke.

I dommen sa dommeren at den egyptiske staten ble satt i fare. Investorer trakk pengene sine ut av landet. Børsen brøt sammen, det kostet i alt 1,8 milliarder kroner.

[Fra sidelinjen kan man jo gjøre seg den refleksjon at hvis så store ting stod på spill, var det desto merkeligere at presidenten, og de som støtter ham, ikke gjorde noe forsøk på å korrigere meldingene før lenge etter.]

Protester og beroligelser
Amnesty International har fordømt dommen og oppfordret de egyptiske myndighetene til å gi mediene større frihet.

Lederen for det egyptiske presseforbundet, Makram Mohammed Ahmed, har gode forbindelser til regjeringen. Han sier at han ikke venter at dommen vil bli gjennomført. Han tror at det vil bli inngått et slags kompromiss.

Han sier at det pågår forhandlinger mellom regjeringen og avisredaktører om en “etisk kode” for journalister som vil motvirke at journalister kritiserer presidenten og hans familie, mens regjeringen på sin side stanser injuriesaker.

Hvordan ytringsfriheten står etter alt dette, sier vår kildeartikkel ikke noe nærmere om.

Kilde: En artikkel fra Associated Press, Kairo, gjengitt på jpost.com (Jerusalem Post) 26. mars 2008. Saken er også omtalt av VG Nett.

 



Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag