Økonomisk krigføring mot Hamas

Billeveranser til Gaza-stripen har stått sentralt i maktspillet mellom PA, Hamas og Israel de siste ukene.

MIFF trenger flere medlemmer for å bekjempe Israelhat og jødehat. Klikk her og bli medlem gratis ut året.

Til tross for trusler fra Hamas og andre terrorgrupper, har de jødiske høytidsukene blitt avviklet med relativ ro i grenseområdene mot Gaza-stripen. Noen få granater og raketter har kommet, men det har ikke vært noen betydelig opptrapping.

Journalist Avi Trengo i Yedioth Aharonoth fortalte 20. september noe av bakgrunnen til tilbakeholdenheten til Hamas.

Glimrende kunder
Etter at Israels marine bordet Mavi Marmara i slutten av mai, har landet vært under sterkt internasjonalt press for å oppheve blokaden av Gaza-stripen. Det har også Israel gjort, ved å gjøre en rekke egne eksportvarer tilgjengelige for den palestinske befolkningen.

Tross alt er innbyggerne på Gaza glimrende kunder, forklarer Trengo. De betaler alltid i forkant, ved å bruke alle nødhjelpspengene som verden har pumpet inn på den lille kyststripen.

563 lastebiler
Trengo mener det er slik verden rengjør sin samvittighet. Det er aldri mangel på penger på Gaza, selv om det tidligere har vært det av andre ting. Faktisk er Gazas innbyggere ”verdensmestre” i mottak av bistandsmidler per hode, og knuser med det stater som Kongo, Malawi, Pakistan og Haiti.

Da Israel opphevet blokaden økte landets salg til Gaza-stripen med mange titalls prosent. For inntil et år siden kjørte 40-60 lastebiler i uken inn til området med frukt og grønnsaker. I dag er tallet 563 lastebiler med ferskvarer.

Politisk spill
For noen uker siden varslet også Israel at de vil tillate ekspoert av nye biler til Gaza, for første gang siden Hamas tok makten over området i et blodig kupp sommeren 2007. Selvsagt ble ikke den beskjeden overbrakt til terrorgruppen selv, fordi Jerusalem liker å tenke seg at PA fortsatt har kontrollen i området, forteller Trengo.

Dette kan tydeligst sees ved de shekel Hamas bruker til å betale sine ansatte på Gaza-stripen. Disse er overført av Israels sentralbank, angivelig kun til autoriserte banker. Men midlene finner ”mystisk” nok veien til Hamas sine kontoer. Og selvfølgelig er regjeringen i Jerusalem klar over dette.

På samme måte er det med budskapet om bilimport. Man ”later som”, i et politisk spill, at informasjonen kun rettes til PA. Men denne gangen skulle vi bli overrasket, forklarer journalisten.

Hamas-nei til bilimport
Maher Abu-Aluf er PAs ansvarlige for koordineringen på Gaza-stripen. Han godkjente raskt Israels planer. Men generaldirektør for Hamas transportdepartement, Hassan Ukasha, erklærte at han ikke ville tillate bilsalget. Hvorfor det?

Grunnen er enkel: Ukasha fortalte pressen på Gaza-stripen at PA har sterke økonomiske interesser i bilsalget. Israel skattlegger bilindustrien tungt, og for hver bil solgt må man betale 50 prosent i moms og 14 prosent i tilleggsbeskatning. Disse midlene overføres direkte fra Israels finansdepartement til PAs kontoer i israelske banker. Myndighetene på Vestbredden trenger ikke engang å gjøre en innsats for å samle inn penger fra importørene. Israel ordner alt.

Ukasha sa til avisene at han ikke ønsket å skattlegge bilene ytterligere og gjøre dem ennå dyrere for importørene. Derfor kom han med et enkelt forslag: Hva om vi oppretter en felleskomité med PA og diskuterer distribueringen av midlene de palestinske selvstyremyndighetene får av Israel?

”Komitéarbeid” med PA
Sentrale personer rundt PA-statsminister Salam Fayyad reagerte raskt, da de forstod at de var i ferd med å tape millioner. Han ba Ukasha holde munn, fordi verden må ikke få vite om de finansielle båndene mellom Hamas og PA. I alle fall ikke når det er snakk om milliarder av kroner i året.

Ukasha forstod hintet og bestemte seg for å opprette en felleskomité for å tilsynelatende drøfte et helt annet tema: ”En delt transportvisjon for Palestina og sammenknytningen av Gaza og Vestbredden”.

Komiteen fullførte sitt arbeid uten å vekke mistanke. Offisielt ble Israel informert av PA for en uke siden om at de hadde klart å overbevise Hamas til likevel å tillate import av biler til Gaza. Samtidig offentliggjorde Hamas at de ikke lenger hadde interesse i ekstra skatteinntekter på bilene, så lenge Fayyad-regjeringen på Vestbredden øremerket ”flere midler til Gazas kommuner”. Alle partene var fornøyd og Israel begynte å sende 40-60 biler inn til Gaza-stripen hver uke.

Stanset bilene
Det var samtidig med dette at rakettilden mot Israel begynte å øke i styrke. Dermed tok Israel i bruk et gammelt triks kalt ”stengning av grenseovergangene”. Helt uventet stanset Israel overføringen av biler og bildeler til Gaza-stripen.

Hamas-regjeringen tok selvfølgelig hintet og gav Israel noen fredelige og forholdsvis rakettfrie jødiske feriedager. ”Det viser seg at også biler kan brukes som våpen,” konkluderer Trengo.

 

Forrige artikkelUSA ville ta imot 100.000 flyktninger
Neste artikkelSlakter FN-rapport om Gaza-flåten
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Kenneth O. Bakken (f. 1985) har jobbet deltid som journalist for MIFF helt fra år 2004. Fra 1. januar 2011 ble han ansatt på fulltid. Bakken har mastergrad i teologi og misjon fra Fjellhaug Internasjonale Høgskole i Oslo. Tlf. 47 17 67 80 E-post kenneth@miff.no
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -