Hatet i skolebøkene reflekteres også i de palestinske eksamensoppgavene

6 av 8 eksamensoppgaver i samfunns- og språkfag har problematisk innhold.

I palestinske skolebøker blir elever lært opp til å være martyrer. (Illustrasjonsfoto: Kristian Buus/Flickr)
I palestinske skolebøker blir elever lært opp til å være martyrer. (Illustrasjonsfoto: Kristian Buus/Flickr)
MIFF trenger flere medlemmer for å bekjempe Israelhat og jødehat. Klikk her og bli medlem gratis ut året.

Nye palestinske skolebøker er mye mer ekstreme enn før. Vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i palestinsk grunnskole, meldte MIFF 9. oktober. Vi oversatte også 44 eksempler til norsk som dokumenterer dette.

Bak rapporten om skolebøkene står IMPACT-se, et institutt som gransker ulike lands skolepensum opp mot UNESCOs standarder for fred og toleranse i opplæring.

Denne uken publiserte IMPACT-se også en ny rapport om palestinske avgangselevers eksamensoppgaver sommeren 2019. De såkalte Tawjihi-eksamenene gis etter tolv års skolegang, og er en svært viktig milepæl i de palestinske tenåringenes liv. Innholdet i oppgavene avslører mye om hva de palestinske myndighetene mener det har vært aller viktigst å lære i pensum.

La oss begynne med de gode nyhetene. 73 prosent av de palestinske skolebøkene for naturfagene og matematikk inneholder problematisk innhold i forhold til UNESCOs standarder. Likevel er alle eksamensoppgavene i disse fagene ok, ifølge IMPACT-ses gjennomgang.

Når det gjelder samfunns- og språkfagene er det verre, mye verre. Her har 6 av 8 eksamensoppgaver problematisk innhold.

Her er noen eksempler på hva som blir formidlet i eksamensoppgavene (og i det tilhørende fagstoffet i lærebøkene som elevene må pugge):

Konspirasjonsteorier: Første og andre verdenskrig og den arabiske våren var amerikansk-britisk sammensvergelser for å ødelegge de arabiske landene.

Oppmuntring til voldelig kamp: «Frigjøring av hjemlandet kan bare skje gjennom motstandskamp med våpen.»

Ofre livet «uansett pris»: Jihad/ ribat er å «ofre sitt liv for Allah».

«Tilbakevending» til Israel med vold: «Det som ble tatt med makt, kan bare bli tatt tilbake med makt.»

Hyllest av Saladin: For hans langsiktige strategi for å gjenvinne «Palestina» med jihad.

Fremstilling av Israel som «den zionistiske okkupasjonen», et barnemorderisk vesen, så ondt at det ikke kan nevnes ved navn. Det vil forsvinne som tåken over havet.

IMPACT-se har gransket 26 eksamensoppgaver i sin rapport.

Forrige artikkelLes utenriksministerens svar til Anniken Huitfeldt om jøde- og Israel-hat i palestinske skolebøker
Neste artikkelNorske utenriksministere må slutte å fortelle palestinske skrøner til Stortinget
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Conrad Myrland (f. 1979) er daglig leder og ansvarlig redaktør i MIFF. Han utviklet nettstedet på sin fritid fra januar 2001 til juli 2007. Fra august 2007 har Myrland arbeidet fulltid for MIFF. Myrland har utdannelse i økonomi og administrasjon fra Høgskolen i Stavanger og internett-studier ved Curtin University of Technology, Perth, Australia. I perioden 2001-2005 var han fungerende redaktør, deskansvarlig og journalist i lokalavisen Solabladet. Myrland har vært medarbeider for MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus siden 1995.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -