De palestinske skolebøkene som ble tatt i bruk skoleåret 2019-2020 var mye mer ekstreme enn før. Vold, martyrdød og jihad er tema gjennom alle tolv år i palestinsk grunnskole, meldte MIFF 9. oktober 2019. Vi oversatte 44 eksempler til norsk som dokumenterte dette.
Etter at IMPACT-se og MIFF informerte stortingspolitikere om saken, fulgte Aftenposten opp med hovedoppslag på sin forside 12. november 2019: Norge støtter skolepensum som fremmer jihad. Lederartikkelen var også klar: Palestinske skolebøker motarbeider fred.
5. desember 2019 ble en historisk dag: For første gang i historien truet et flertall på Stortinget med frys i norsk bistand til palestinske myndigheter dersom PA ikke endrer sine skolebøker til det bedre. I mai fikk Norge følge av EU, som uttrykte bekymring «over den fortsettende mangel på effektivt å handle mot hatytringer og vold i skolebøkene». 4. juni 2020 opplyste utenriksminister Ine Eriksen Søreide at regjeringen har «holdt tilbake mer enn halvparten av planlagt støtte til palestinsk utdanning».
Denne uken ble det klart at palestinerne ikke har hørt på den norske regjeringen. Palestinske skolebøker fortsetter å fremme jihad og motarbeide fred, og hvis det er noen endring har det flere ganger vært til det verre. Palestinske myndigheter spytter i ansiktet til Stortinget og regjeringen, kommenterte MIFF. Vi har også gjengitt mye av det problematiske innholdet på norsk.
Palestinske myndigheter har i sommer signalisert til bistandsland, inkludert Norge, at de vil reformere sitt skolepensum. «Vi opplever at det er en god og tett dialog med palestinske utdanningsmyndigheter om spørsmålet,» skrev utenriksministeren til Stortinget 4. juni.
– Palestinske myndigheter løy til den norske utenriksministeren, sa Marcus Sheff, direktør for IMPACT-se i direkteintervju med MIFF 24. september. Se hele intervjuet her: