Det gjelder ikke minst at de har fjernet en del av veisperringene og kontrollpostene. Det har gjort at palestinerne har større bevegelsesfrihet, og det har lettet det økonomiske livet. – Når israelerne har kunnet redusere kontrollen, er det fordi palestinske sikkerhetsstyrker har gjennomført bedre tiltak mot terror.
Et annet tiltak er at krysningspunktet mellom Vestbredden og Jordan, Allenby-brua, nå er åpen hele døgnet. Det gjør det lettere med handel mellom Vestbredden og Jordan.
Men det er blitt mindre ut av planene enn statsminister Netanyahu hadde tenkt. Grunnen er at de palestinske myndighetene nekter å samarbeide. De frykter at en for stor økonomisk framgang vil redusere behovet for politiske forhandlinger. Så nå går all kontakt i økonomiske saker mellom de israelske og palestinske topplederne via Tony Blair, det er ikke lenger direkte forhandlinger på regjeringsplan.
Dette er en av grunnene til at det hittil ikke er blitt noe av flere planlagte tiltak. Blant dem er tre industrisoner: En sone i Betlehem for lett industri (finansiert av Frankrike), en stor sone ved Jenin (betalt av Tyskland) og en sone for industriprodukter fra landbruket ved Jeriko (betalt av Japan). Forhåpentligvis vil det bli mulig å få gode tiltak i gang uavhengig av hvordan det går med de politiske forhandlingene.
Kilder: En artikkel av Barak David på haaretz.com 9. juli 2009 og en artikkel på jpost.com, skrevet av jpost.com staff, 13. juli 2009.