Regjeringen reagerer på Clinton-uttalelser

– Disse uttalelsene er totalt overdrevne. Israel er et levende og pustende liberalt demokrati, understreker finansminister Yuval Steinitz.

USAs utenriksminister Hillary Clinton uttrykte sin bekymring lørdag, for det hun kaller nye "anti-demokratiske lover" i Israel. Foto: Alex Cambell, Medill News Service.
MIFF trenger flere medlemmer for å bekjempe Israelhat og jødehat. Klikk her og bli medlem gratis ut året.

Lørdag uttrykte Hillary Clinton at hun er dypt bekymret over en bølge av nye  antidemokratiske lover i Israel. Særlig kom hennes reaksjon som en følge av en lov som vil begrense gavene til menneskerettighetsorganisasjoner.

Tok opp kvinnesaken
Under et lukket møte med israelske og amerikanske diplomater tok hun opp spørsmålet om kjønnssegregering på bussene i Jerusalem og spørsmålet om kvinner skal få lov til å bidra med sang i de ortodokse gudstjenestene i militærregi, opplyser Yedioth Aharonoth.

Ifølge Clinton minner kjønnssegregeringen i Jerusalem om Rosa Parks-episoden i USA på 50-tallet. Hun hevder også at IDF-soldater forlot en militær gudstjeneste for noen uker siden på grunn av en kvinne sang, kunne det sammenliknes med situasjonen i Iran.

“Overdrevne” uttalelser
Flere regjeringsmedlemmer reagerer kraftig på Clintons uttalelser. Finansminister Yuval Steinitz mener de er “overdrevne”.

– Disse uttalelsene er totalt overdrevne. Israel er et levende og pustende liberalt demokrati. Saken med ekskludering av kvinner [fra gudstjenestelivet] og separering [på bussene i hovedstaden] er totalt uakseptabelt og må stanse! Men å hevde at det er en trussel mot Israels demokrati er å trekke det langt, argumenterer han.

Innenriksminister Eli Yishai er også uenig med den amerikanske utenriksministeren.

– Israel er det eneste demokratiet i Midtøsten. Jeg antar at uansett hva som blir gjort her, vil det være innenfor lovens rammer.

– Fokusér på deres egne problemer
Kanskje burde Clinton “undersøke sine problemer på hjemmebane først”, foreslår miljøvernminister Gilad Erdan. Likevel reagerer også han på at kvinner blir ekskludert.

– Jeg håper at regjeringens tiltak vil demonstrere vår forpliktelse på likhet mellom menn og kvinner, sier Erdan.

Også segregering på arabiske busser
I ortodoks og ultra-ortodoks jødedom er det mennene som skal bidra med liturgisk sang under gudstjenesten. Derfor har spørsmålet om musikalske bidrag fra kvinner på IDFs arrangementer vært debattert. Kjønnssegregeringen på bussene i Jerusalem handler om at den store ultra-ortodokse minoriteten i Jerusalem følger en rabbinsk tolkning av Talmud som ikke tillater at menn og kvinner deler seter.

Men også på de arabiske bussene i den israelske hovedstaden finner den samme kjønnssegregeringen sted. En uskreven regel er at menn og kvinner ikke skal sitte ved siden av hverandre, med mindre de er gift.

Forrige artikkelGilad Shalit sultestreiket
Neste artikkelBli med til Israel 18. februar – 1. mars 2012

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Kenneth O. Bakken (f. 1985) har jobbet deltid som journalist for MIFF helt fra år 2004. Fra 1. januar 2011 ble han ansatt på fulltid. Bakken har mastergrad i teologi og misjon fra Fjellhaug Internasjonale Høgskole i Oslo. Tlf. 47 17 67 80 E-post kenneth@miff.no