Herculesflyet lever videre

Det er 31 år siden oktoberkrigen i 1973 (også kalt Jom Kippur-krigen). Under den krigen fikk Israel en del fly av typen C-130. De er mest kjent under navnet Hercules.
Jagerfly tanker opp fra et Hercules-fly i luften.

Det er 31 år siden oktoberkrigen i 1973 (også kalt Jom Kippur-krigen). Under den krigen fikk Israel en del fly av typen C-130. De er mest kjent under navnet Hercules.

Selve flytypen er enda eldre, faktisk 50 år dette året. I alt har Israel fått 22 fly av denne typen, både av den eldre E-modellen og den nye nyere H-modellen. Av disse 22 flyene er 18 ennå i drift. Minst ett er crashet, de andre er brukt som “delefly”.

Hercules er et 4-motors propellfly. Det kan ta 45 tonn last, fly nesten 800 mil og lande på lengden av en fotballbane. Det brukes til å frakte fallskjermsoldater og kommandosoldater med kjøretøyer. Det brukes til å etterfylle bensin i lufta på andre fly. Det har fraktet nødhjelp fra Israel til mange land (for eksempel Makedonia og Rwanda). Det har fraktet jøder til Israel fra Etiopia.

Men mest kjent ble Hercules for å frakte de israelske kommandosoldatene under raidet på Entebbe i Uganda i 1976 (raidet hvor gisler fra en flykapring ble satt fri og Yoni Netanyahu, broren til Israels finansminister, ble drept).
Israelske piloter er kjent for ofte å fly meget lavt med Hercules-flyet (100 meters høyde eller lavere), slik at de unngår å bli oppdaget på radar. O’Sullivan forteller at han fløy i 100 meters høyde ved Dødehavet, 300 meter under havets nivå. (Dødehavet ligger 400 m under havflaten.)

Oppgradering
Israel har fått tilbud om den nye J-modellen av C-130. Men den koster rundt 450 millioner kroner per fly. Det israelske luftforsvaret er kommet til at det nye flyet ikke er så mye bedre enn det gamle at det forsvarer den store investeringen.

Israel har derfor besluttet å beholde de gamle Hercules-flyene i kanskje så mye som 20-25 år til. Ekspertene mener at selve flyet ikke har materialtretthet bortsett fra i vingepartiet, og det kan skiftes ut.
Flyene skal derfor bli oppgradert. De skal få ny cockpit, ny radar, autopilot og nytt utstyr til kommunikasjon og navigering. Det vil koste 40-60 millioner kroner per fly, og vil bli betalt av det amerikanske hjelpeprogrammet. (Israel får ca. 14 milliarder kroner i året i militær støtte fra USA.)
USA skal oppgradere ca. 400 av sine gamle Hercules-fly. Israelerne har ennå ikke bestemt seg for om de vil henge seg på dette eller gjøre oppgraderingen selv.

“Pilotene på jetflyene kaller oss drosjer,” sa en Hercules-pilot til Jerusalem Post. “De ville bli overrasket hvis de kjente til noen av våre spesialoperasjoner.”

Kilden til denne artikkelen er en artikkel av Arieh O’Sullivan i Jerusalem Post 25. november 2004.

 

Det er superenkelt å gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Klikk bildet og gi en gave med din mobiltelefon på noen få sekunder. Belastes din neste mobilfaktura.       


Du kan også gi en gave med å sende kodeordet GAVE med SMS til 1948. Standard 250 kroner, skriv eventuelt annet beløp etter GAVE i meldingen. 

Forrige artikkelForhandlinger med Labor betyr lite for budsjettet
Neste artikkelHar godkjent rakettsalg til Jordan
Odd Myrland var redaktør av MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus fra 1994 til 2016. I en enda lengre periode har han vært leder for MIFFs lokalforening i Stavanger. Fra 2016 fortsetter Myrland som redaksjonell medarbeider for MIFF. Før Myrland ble pensjonist hadde han en lang karriere som lærer, sist som lærer i økonomifag på Sola videregående skole. Han har også skrevet boken "Med ryggen mot havet", som tar for seg Midtøsten-konflikten frem til 1980-tallet. Tlf. 958 86 977/ 51 58 01 65 E-post: odd@miff.no

Ingen artikler å vise