Overfylte israelske klasserom

Hver tredje israelske elev befinner seg i en klasse med 32 eller flere elever. Det er verst av samtlige land i den vestlige verden.

En klasse på Mar Elias videregående skole. (Foto: James Emery, flickr.com)
En klasse på Mar Elias videregående skole. (Foto: James Emery, flickr.com)

Den Ha’aretz-eide økonomiavisen The Marker melder at ingen andre steder i den vestlige verden, er klasserommene mer overfylte enn i Israel.

I 37 prosent av klassene er det mer enn 32 elever, mens 18 prosent av klassene har over 35 elever og 3,5 prosent har over 40. Verst står det til i de arabiske skolene, samt i de vanlige statlige klasserommene. Best ut kommer de private ultra-ortodokse skolene og det statlige religiøse skolesystemet. Men på videregående skole opplever også den religiøse sektoren at klassene ofte er på mellom 35 og 40 elever.

Gjennomsnittet i OECD for antallet elever per klasse er 22. Israel ligger på 26,7 studenter i snitt, noe som kun er bedre enn Kina, Chile og Japan. Mange tiltak har ble satt av gang av den forrige Benjamin Netanyahu-regjeringen, som har investert 750 millioner kroner for å redusere elevantallet per klasse. Men fortsatt går det alt for sent framover, i forhold til målene myndighetene selv satt.

Du kan lese denne artikkelen på norsk fordi det er Israel-venner som støtter MIFFs arbeid med kontingent og gaver. Klikk her for å bli med på laget! 

Klager over utviklingen
Historielærer på videregående nivå i Israel, Sharon Sayeq, er fortvilet.

– Forholdene som vi lærer bort under er langt mindre optimale enn det tallene viser. Lærere på de statlige skolene burde kunne undervise som de gjør i de utviklede landene, ikke under forhold som i Den tredje verden, sier hun.

Professor Nimrod Aloni, som har undervisning som sitt forskningsfelt, er svært overrasket over at de sekulære offentlige skolene kommer så dårlig ut.

– Det er ingen grunn til at statens sekulære utdanning skal være på bunnen av stigen av det bredere utdanningssystemet. En situasjon med en slik klasseromstetthet er ikke holdbar. Under slike forhold forsøker læreren bare å overleve, i stedet for å kunne relatere seg til hver enkelt student.

Forrige artikkelEtterforskning: Ingen skudd avfyrt mot Einav-soldater
Neste artikkelNår de verste fiendene er dine egne
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Kenneth O. Bakken (f. 1985) har jobbet deltid som journalist for MIFF helt fra år 2004. Fra 1. januar 2011 ble han ansatt på fulltid. Bakken har mastergrad i teologi og misjon fra Fjellhaug Internasjonale Høgskole i Oslo. Tlf. 47 17 67 80 E-post kenneth@miff.no
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -