Olje erstattes med annet drivstoff

Israel håper å kunne redusere bruken av oljebasert drivstoff til transport med 60 prosent innen 2025. 2,6 milliarder kroner er lagt inn til programmet de neste ti årene.

Gassdrill på Leviathan-feltet (Foto: Den britiske ambassaden i Tel Aviv, flickr.com)
Gassdrill på Leviathan-feltet (Foto: Den britiske ambassaden i Tel Aviv, flickr.com)
MIFF trenger flere medlemmer for å bekjempe Israelhat og jødehat. Klikk her og bli medlem gratis ut året.

Ikke noe enkelt alternativ kan alene erstatte oljen, og noen av erstatningene vil også være fossilt brennstoff. Men disse alternativene gir mindre forurensning enn bruk av olje.

Programmet er kalt Fuel Choices Initiative. Det har et budsjett på 2,6 millioner kroner på 10 år.

De neste fem årene vil man først og fremst satse på CNG (compressed natural gas, sammenpresset naturgass) og metanol basert på naturgass. Israel har jo gjort store naturgass-funn, og har nå selv råstoff-grunnlaget for disse prosessene. Før man kan bruke batterier og biobrensel i biler i stor utstrekning, er det ennå nødvendig å gjøre tekniske forbedringer.

Meningen er å opprette den første CNG-stasjonen i løpet av 10 måneder, og deretter ca. 40 de neste fem årene. Det gjelder først og fremst tunge kjøretøyer. Det er beregnet at CNG vil koste ca. halvparten av diesel eller bensin. Men kjørebøyene må bygges om. En enkelt trailer koster over 120.000 kroner å bygge om.

 

Metanol-blandinger

I Kina er det allerede en omfattende bruk av bensin med 15 % iblandet metanol, såkalt M15. Noen biler bruker det i Israel også. Det blir også eksperimentert med 70 % metanol. Det blir arbeidet med et anlegg som skal kunne produsere en million tonn metanol i året.

Det programmet vi omtaler her, arbeider med på en lønnsom måte å omgjøre CO2 til syntesegass (syngas), som igjen blant annet kan brukes til å framstille metanol. Denne kjemiske reaksjonen foregår i et anlegg med store speil som konsentrerer sollyset slik at temperaturen blir ca. 1.000 grader. Det er planer om bygge slike anlegg ved siden av fabrikker eller kraftverk som produserer mye CO2 og gjøre denne drivhusgassen om til brensel. Man tror at om 4-5 år vil dette kunne bli lønnsomt.

Det er mange ideer i Israel, ikke alle blir til noe. Vi har omtalt de store planene israelske bedrifter hadde for få år siden angående elektriske biler (A better place). Det er ikke blitt noe særlig av det hittil. Men det forsøkes stadig nye ting.

Det finnes sikkert utrolig mange områder der norske og israelske bedrifter med fordel kunne samarbeide.

 

Kilde: En artikkel fra Reuters publisert på ynetnews.com (Yedioth Aharonoth) 26. desember 2013.

 

Forrige artikkelIsraelsk fotballspiller nektet innreise i De forente arabiske emirater
Neste artikkelPalestinske krav gjør fremdeles fred umulig
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Odd Myrland var redaktør av MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus fra 1994 til 2016. I en enda lengre periode har han vært leder for MIFFs lokalforening i Stavanger. Fra 2016 fortsetter Myrland som redaksjonell medarbeider for MIFF. Før Myrland ble pensjonist hadde han en lang karriere som lærer, sist som lærer i økonomifag på Sola videregående skole. Han har også skrevet boken "Med ryggen mot havet", som tar for seg Midtøsten-konflikten frem til 1980-tallet. Tlf. 958 86 977/ 51 58 01 65 E-post: odd@miff.no
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -