Israelsk bilmotor kan revolusjonere bilparken

Det store flertallet av verdens kjøretøy bruker en forbrenningsmotor som ble utviklet for 150 år siden. En forandring fra Israel kan være like rundt hjørnet.

Gal Fridman og kolleger viser fram motoren (Foto: Aquarius Engines)
Gal Fridman og kolleger viser fram motoren (Foto: Aquarius Engines)

Det mener Gal Fridman, som er markedsansvarlig og medstifter av selskapet Aquarius Engines som holder til i byen Rosh Haayin, rundt 20 kilometer øst for Tel Aviv.

– Vårt forbedrede motordesign bruker energien mye mer effektivt og trenger ikke ventiler og støtstenger som forårsaker energitap. Dersom en bil utrustet med en moderne standard forbrenningsmotor kan kjøre rundt 600 kilometer på en tank med drivstoff, vil vår motor mer enn doble den kjørelengden, forteller han til Times of Israel i et intervju publisert 27. april.

I stedet for fire, seks eller åtte stempler som beveger seg opp og ned, er motoren fra Aquarius Engines utstyrt med en sylinder som beveger seg horisontalt. Ved hjelp av to generatorer produseres elektrisk strøm som deretter sendes til en elektromotor ved hvert hjul. Det betyr at forbrenningsmotoren er mye mindre og lettere, og uten flere hundre kompliserte deler som det kan være vanskelig å reparere eller erstatte slik det er i vanlige motorer.

Du kan lese denne artikkelen på norsk fordi det er Israel-venner som støtter MIFFs arbeid med kontingent og gaver. Klikk her for å bli med på laget! 

– Den nye motoren har få slitedeler og færre deler som energien skal fordeles til. Det betyr mye mindre energitap, lavere utslipp og bilene vil ikke bli dyrere enn de som nå er på markedet, sier Fridman.

En motor fra Aquarius Engines (Foto: Aquarius Engines)
En motor fra Aquarius Engines (Foto: Aquarius Engines)

Mer kraft og effektivitet – og betydelig lavere drivstoffutgifter – vil utvilsomt være populært blant kundene. Men hva med bilindustrien, bilverkstedene, bilforhandlerne og produsentene av reservedeler?

– Dersom det bare var opp til industrien, vil det trolig være en god del nøling, men her kommer myndighetene inn ettersom de er forpliktet til å redusere utslipp. Myndighetene har satt krav om at produsentene reduserer utslipp med 20 prosent innen 2020 og disse kravene kommer til å bli enda strengere i framtiden. Bilindustrien har ikke noe valg. De må gjøre endringer. Vi hos Aquarius Engines er klare til å hjelpe dem med disse endringene. I samarbeid med en stor europeisk bilprodusent vil vi ha klar en konseptbil en gang i 2017. Så snart den er bygget ferdig, forventer vi stor interesse fra industrien, avslutter Fridman.

Se omtale av den nye motoren på slutten av dette nyhetsinnslaget.

 

Forrige artikkelHva er det som gjør livet ulevelig?
Neste artikkelIsraelsk offiser alvorlig skadet i bombeeksplosjon
Vi ønsker deg velkommen til å kommentere artikkelen!

Med Israel for fred (MIFF) har i våre nettforum og kommentarfelt gitt ytringsfrihet for medlemmer og motstandere siden 2001. Skriv innlegg med ditt egentlige navn og hold deg til saken. Sjikane er uakseptabelt. Unngå all form for spamming. Brudd på retningslinjer vil medføre sletting av kommentarer eller utestengelse. Vennlig hilsen Conrad Myrland, daglig leder og nettredaktør

Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Geir Knutsen kom første gang til Midtøsten som FN-soldat i Libanon i 1984. Til sammen har han bodd i Libanon og Israel i over fire år. Han har vært medlem i MIFF siden 1988. Høsten 2013 begynte han i en deltidsstilling i MIFF og i full stilling fra januar 2016.
- Bli fastgiver til MIFF på 10 sekund! -