Flight LN 114

1. januar 1973 holdt oberst Qadhafi i Libya en tale ved åtteårsjubileet for opprettelsen av Fatah: Konfrontasjonen med Israel må endres.

Vi må dirigere krigen over på fiendens jord … Vi trenger en alvorlig politisk avgjørelse fra Egypt, Syria, Libya og de andre arabiske statene om å sette inn et avgjørende angrep mot Israel. Dette er en beslutning som krever mot … Enten vil vår skjebne bli likvidering, eller så vil fienden lide den samme skjebnen.

9. februar hadde Libanon-avisen al-Bajrak offentliggjort et intervju med Qadhafi: Den kommende kampen med Israel må bli en konfrontasjon som ender med at Israel blir likvidert eller med nederlag for araberne.

21. februar fløy en libysk Boing 727 i rute fra Libya til Kairo – trodde flygeren. Kl. 13.58 blir et fly av ukjent opphav registrert av israelsk radar i Sinai, og to Phantom-jagere går opp for å identifisere det. Det viser seg å være Libya-flyet, som altså skal til Kairo langt i vest. I syv minutter flyr de to Phantomene rundt Boingen og signaliserer på internasjonalt vis for å få den til å lande i Rafidim. Israelske militærfly har stående ordre om ikke å åpne ild mot fremmede sivilfly, men Boingen overser både signaler og varselskudd. Er den bare et fredelig, sivilt fly? Hva har den i sinne? Den mistenkelige Boingen fra Qadhafis land kan meget vel være ute i fiendtlig oppdrag siden den nekter å lande. Det israelske forsvaret vedtar at inntrengeren må tvinges ned – med direkte skudd om nødvendig. Kl. 14.11 ender Flight 114 med krasjlanding, der 104 dør og 7 blir såret.

26. februar uttrykte Knesset sin dype sorg over tapet av menneskeliv i ulykken. I debatten om saken sa forsvarsminister Dajan blant annet: På grunn av de spesielle omstendighetene i denne saken beklager jeg dypt araberne som ble drept i dette flyet, og jeg beklager det ikke mindre enn om det i virkeligheten hadde vært et israelsk fly som ved sin oppførsel hadde fått våre styrker til å åpne ild og våre egne folk ville være blitt drept.

MORDERE. Anklagen er stemplet på en blodbesudlet knokkelhånd, der dråpene renner ut i rovgriske klør før de drypper ned på offeret. Fire jagere begår den udåden å skyte et sivilt fly i brann. Den skjendige misgjerningen fortjener verdens oppmerksomhet, mente postverket i Egypt og gav ut et luftpostmerke (110 m) 1. mai 1973.

At fly har forvillet seg utenfor oppsatt rute, er ikke enestående. 13. desember 1954 kom et syrisk fly, i rute Kairo – Damaskus, inn over israelsk territorium. Det ble tvunget ned på Lod og fikk fly videre etter to dager. – Normal israelsk fremgangsmåte.

10. april 1969 ble et etiopisk fly skutt ned ved Kairo – flyet krasjet uten overlevende. Etiopiske utsendinger fikk ikke adgang til vraket. Hverken Etiopia eller Egypt “feriet” nedskytingen med et frimerke.


 

Det er superenkelt å gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Klikk bildet og gi en gave med din mobiltelefon på noen få sekunder. Belastes din neste mobilfaktura.       


Du kan også gi en gave med å sende kodeordet GAVE med SMS til 1948. Standard 250 kroner, skriv eventuelt annet beløp etter GAVE i meldingen. 

Ingen artikler å vise