Mel Gibson og Passion

Før du leser videre, vil vi takke deg som er medlem av MIFF og gjør det mulig for oss å drive dette nettstedet. Er du ikke medlem ennå, vil vi invitere deg til å betale kontingent for 2021 nå. Da gir vi deg resten av år 2020 gratis.

.

Mel Gibsons film “The Passion of Christ” har premiere i Norge 26. mars. Filmen tar for seg de tolv siste timene i Jesu liv.

 

 

 

 

Det følgende bygger på en rekke artikler i Jerusalem Post, mest en av Yossi Klein Halevi (6. mars 2004) og en av Jonathan Rosenblum (Jerusalem Post International datert 12. mars 2004). Begge er religiøse jøder.

Mange jøder som har sett filmen, er sjokkert. De opplever filmen som en fornyelse av anklagene tusenvis av jøder er drept av gjennom historien: Jødene er blodtørstige, de “drepte Jesus”, osv. Hutton Gibson, Mels far, har sagt at det andre Vatikan-konsilet (som gikk langt i å normalisere forholdet til jødene, se artikkelen Kirken og jødene) var “en konspirasjon av frimurere og jøder”.

Spørsmålet er: Hva skal jødene gjøre med filmen? Rosenblum formulerer problemet: “Jo mer du slåss med feieren, desto svartere blir du.” Jødene har gått så sterkt ut at filmen har fått altfor mye reklame. Det er en umulig situasjon: Dersom jødene angriper filmen sterkt, kan det sees som et angrep på de hellige tekstene i den kristne troen. Og det ønsker ikke jødene. Saken burde vært ordnet rolig og saklig, med konstruktive samtaler for å begrense eventuelle skader.

Halevi er inne på det samme: Jødene burde ha tatt det rolig. De skal være klar over at kristne opplever filmen annerledes enn jødene, for kristne er jødenes rolle langt mindre vesentlig enn slik jødene opplever den. Det har vært feil å opptre slik at de kristne opplevde kritikken som et angrep på sin tro og gikk i skyttergravene. Slik tidene er nå, er det aller viktigste for jødene å ta vare på sine venner og ikke støte dem fra seg. Og det er ingen tvil om at mange av de kristne som ser positivt på filmen, er sterke venner av Israel og kommer til å fortsette å være det.

Flere påpeker at filmen skiller Jesus fra det jødiske folket. Mens jødene er framstilt som dagens ultra-ortodokse, er Jesus framstilt slik man så ut i Italia i renessansen. Jesus var jo en ekte jøde.

Mark Steyn mener at det ikke er noen grunn til den alarmen mange jøder slår. Han mener at ingen jøde kommer til å få tennene slått inn på grunn av filmen. Yossi Klein Halevi er inne på det samme. Han tror heller ikke filmen vil føre til antisemittiske handlinger i USA og Vesten. Han er noe mer usikker på Øst-Europa. Han mener at jødene bør oppmuntre katolikkene til å understreke sitt nye, positive syn på jødene.



Gi en gave til MIFFs arbeid for Israel

Belastes neste mobilregning

Hjertelig takk for din støtte!

Belastes neste mobilregning

Gi gave til bankkonto 78770654539 dersom du ønsker skattefradrag

Forrige artikkelFangeutveksling og Tannenbaum
Neste artikkelTi israelere drept i forsøk på megaterror
Odd Myrland var redaktør av MIFFs medlemsavis Midtøsten i fokus fra 1994 til 2016. I en enda lengre periode har han vært leder for MIFFs lokalforening i Stavanger. Fra 2016 fortsetter Myrland som redaksjonell medarbeider for MIFF. Før Myrland ble pensjonist hadde han en lang karriere som lærer, sist som lærer i økonomifag på Sola videregående skole. Han har også skrevet boken "Med ryggen mot havet", som tar for seg Midtøsten-konflikten frem til 1980-tallet. Tlf. 958 86 977/ 51 58 01 65 E-post: odd@miff.no